Full version: Kniolas black
aizza
Ja, som frågan lyder, det verkar vara den finaste enligt mig, men här i Umeå verkar det vara helt omöjligt att få tag i någon sad.gif

Någon som har en stickling att sälja??
tiagirl
CITAT (aizza @ 03-07-2007, 13:45) *
Ja, som frågan lyder, det verkar vara den finaste enligt mig, men här i Umeå verkar det vara helt omöjligt att få tag i någon sad.gif

Någon som har en stickling att sälja??

Menar du ipomoean så har jag såna plantor...men inte är dom mörka inte. Ser precis ut som alla andra lila jag har. Mkt besviken. Kanske beror på att det är fröer jag köpt från privatpersoner som hade dom förra året och tog fröer... Ska köpa äkta fröer nästa år eller om det blir en raraväxter-beställning snart.
Gillan
Tror inte man ska förvänta sig att nåt som heter "black" verkligen är det. Det är nog bara så att de är djupare i färgen. Jag har en solros " Black velvet" som jag väntar på att ska slå ut, men då handlar det om djupt röd i stället för blå.
Här är det Kniolas Black tillsammans med trumpetblomman Black velvet. Trumpetblomman kommer inte till sin rätt här eftersom den är lite regnskadad. Vid torr väderlek är den helt underbart sammetsliknande.

Tyvärr aizza, så har jag inga Kniolas Black kvar att ge bort.

[attachment=5023:20070711_010_odla.JPG]
tiagirl
CITAT (Gillan @ 11-07-2007, 08:57) *
Tror inte man ska förvänta sig att nåt som heter "black" verkligen är det. Det är nog bara så att de är djupare i färgen. Jag har en solros " Black velvet" som jag väntar på att ska slå ut, men då handlar det om djupt röd i stället för blå.
Här är det Kniolas Black tillsammans med trumpetblomman Black velvet. Trumpetblomman kommer inte till sin rätt här eftersom den är lite regnskadad. Vid torr väderlek är den helt underbart sammetsliknande.

Nja, det har jag ju inte gjort; det enda jag verkligen kan säga är så svart det kan bli är mina små violer och stockrosorna.
Men jag hade nog förväntat mig mkt mörkare ton på BFD:n och så blev det inte!
Har några; bla Grandpa Ott, Star of Yelta och dom är exakt likadana....som mina "blå" och "svarta"...som om det vore samma frön... crying.gif
Lite annorlunda hade jag förväntat mig att dom skulle vara iaf. Men men. Det är ändå inget i rabatterna som blir som jag tänkt mig, häromdagen tänkte jag bara skövla hela regnförstörda skiten och slänga i komposten. angry.gif
Floppy
Det finns en som heter 'Knowlians Black' en Ipomoea (Blomman för dagen) på Impecta med art. nr. 8451...vet inte om det är samma...men när jag googlade på båda sorterna så dök nästan samma bilder upp...
Jag har sått den flera gånger...och den blir intesvart...utan som Gillans men lite mera åt det lila/violetta hållet...mycket vacker och blomvillig...

Hittade en bra bild på Impectas blomma...så här blir min...
[attachment=5028:8451a.jpg]
tiagirl
Ja...sådär ser ju min ut med. Den jag köpte av har nog tagit i en speciell vinkel för dom ser verkligen svartare ut, nästan som mina stockrosor...därför blev jag jätteglad och satte mängder i min svarta rabatt! smile.gif Men där e det både rosa och lila om vartannat. *suck*

Saken är ju den att jag börjar nästan tro att olika fröfirmor döper likadana till olika namn...för som sagt, jag har nog tre olika namnade men dom ser alla likadana ut. Synd.
Floppy
Ja...jag såg att det fanns en del svarta när jag googlade...men det är nog vinkeln och ljuset mm som gör att de blir så mörka...fast man vet ju aldrig...
aizza
CITAT (Floppy @ 11-07-2007, 12:46) *
Det finns en som heter 'Knowlians Black' en Ipomoea (Blomman för dagen) på Impecta med art. nr. 8451...vet inte om det är samma...men när jag googlade på båda sorterna så dök nästan samma bilder upp...
Jag har sått den flera gånger...och den blir intesvart...utan som Gillans men lite mera åt det lila/violetta hållet...mycket vacker och blomvillig...

Hittade en bra bild på Impectas blomma...så här blir min...
[attachment=5028:8451a.jpg]

den där var ju grymmt snygg den också.
En till dum fråga, är ju som sagt inte så hemma än på sånna här plantor, en ettåring eller perenn eller har ni dem inne eller vad?
Bor ju här i Norrland (Umeå) så det måste klara kylan på vintern om de ska vara ute så

CITAT (Gillan @ 11-07-2007, 08:57) *

Tack ändå smile.gif
kerstin z5-6
Alla Ipomoea är ettåriga ute -utom den snarlika snårvindan .. men den vill du inte ha tro mej .. blomman är söt -men det är et veritabelt ogräs

Däremot finns ju flera snygga klätterväxter som är härdiga i norr
Clematis , minikivi humle kaprifol , klättrande stormhatt osv ..
Gillar du mörk växter kanske denna vore nåt

Aconitum hemslyanum
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon