Full version: jasminsticklingar
greymane
Kan någon vänlig själ berätta (för den totale novisen) hur man gör för att ta sticklingar av en jasmin? Jag har en (i mitt tycke) otroligt växtkraftig buske som jag gärna skulle se fler av.

tackar på förhand! smile.gif
Tuva
Gör som med Klematisen.
ta ett skott med 2 ladverk på. sätt ner dom i en kruka med jord enda upp till bladverken. Sätt en plastpåse över och ställ varmt och ljust.
Hoppas det funkar, har gjort så med min Klematis och det har funkat.

smile.gif
greymane
tack för svar! fast jag är ju inge vidare på ämnet så jag behöver lite ytterligare förklaringar känner jag.

två bladverk? vad är det? (känner mig bra dum.. wacko.gif biggrin.gif )

ska det vara ett färskt skott? (vad heter det?)

tacksam för hjälp! smile.gif
Tuva
Nu lite bättre förklaring:
wub.gif du tar och klipper av ett skott på ca 10 cm. På det skottet ska det finnas ett bladpar smile.gif . Sedan planterar du ner det enda till bladverket, med en vanlig jord. sätt plastpåsen över blink.gif , gör ett hål i den. Och ställ den sedan varmt och ljust. Det är inte svårt, och blir det inte riktigt gjort unsure.gif så funkar det säkert endå wub.gif

lycka till smile.gif
Hannele
Ta bara en pinne/gren, skrapa av lite av barken på en sida,
stoppa i jorden - i kruka kan de bli torrt om man är slarvig...

Alla buskar går lätt att föröka med en stickling.
Jag har gjort så med kornell, forsythia, vinbär, en, rosor...
greymane
ok, nu är jag med! smile.gif tackar wub.gif
Betti Bo
har du gjort det med en? Visste inte att det funkar med barrträd, aldrig hört om det iallafall. Funkar det med ädelgran också? HOPPFULL!
greymane
hur lång tid tar det för dem att rota sig?
hur vet man att de har rotat sig? kan man ta upp dem o titta efter? eller dör de då?
Leo
Man ska vara nyfiken men du kan inte ta upp sticklingen för att se efter om det har blivit några rötter...då dör den.
Bäst ser du att bladen inte vissnar direkt, då kan man nämligen ana att sticklingen tar upp vatten vilken den behöver. Sandblandad jord är bäst = lättare för rötterna att tränga ut.
Stoppar ner delar av kvistar varje vår men det går bra även nu. Min jasminbuske är 3 m efter 5år så ge inte upp.

MVH
Leo
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon