Full version: Små jordgubbar
Cson
I år får jag många jordgubbar men de är mycket mindre än de brukar vara. Vad kan det bero på?

Cson
myy
Jag vet egentligen inte, men du är inte ensam! Jag och folk jag pratat med erfar detsamma. Kanske borde vi gallrat som man gör i fruktträd när karten blir för många?
rosita
Kan bero på att det varit väldigt varmt och torrt i början av säsongen.
Lemonne
CITAT (rosita @ 03-07-2007, 21:52) *
Kan bero på att det varit väldigt varmt och torrt i början av säsongen.

Precis, torka, plus att varje planta ger ovanligt rik skörd tack vare den goda induceringen vilket resulterar i att plantan inte orkar med riktigt. I kartstadiet kräver jordgubbar fruktansvärt mycket vatten för att ge de där riktigt stora bären.
Cson
CITAT (Lemonne @ 04-07-2007, 11:08) *
Precis, torka, plus att varje planta ger ovanligt rik skörd tack vare den goda induceringen vilket resulterar i att plantan inte orkar med riktigt. I kartstadiet kräver jordgubbar fruktansvärt mycket vatten för att ge de där riktigt stora bären.
Det är nog riktigt. Jag bor i Roslagens kustland och där måste vi vara sparsamma med vattnet. Jag har ordnat ett system med regnvattentunnor som jag kopplat ihop med slangar. Totalt ger det 1000 liter. Men under våren tog det slut ganska snabbt och det kom ju inget regn som fyllde på tunnorna. Nu är de fulla och allt nytt regnvatten som vi får nu rinner bara ut till ingen nytta.

Cson

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon