Full version: Nattvioler på tomten
mamamaggan
Vi har nattvioler på vår nyinköpta sommarstugetomt. Även någon annan sorts orkidée som jag inte lyckats bestämma vad det är ännu.

På tomten finns det en hel del stora träd. Vi har tänkt ta ner en hel del för att få in lite ljus . Nu undrar jag om vi förstör betingelserna för orkidéerna då.

Någon som vet ? Vill ju gärna ha blommorna kvar.
zine
Det beror på vilken sort den andra orkiden är, hur det ser ut i övrigt och hur fuktig marken är.
Gossen Ruda
Jo, det finns mycket som spelar in. Förmodligen går det alldeles utmärkt, dom flesta orkidéer växer gärna i full sol. Det viktigaste är nog att dom inte konkurreras bort av gräs och sly vilket kan komma om man gallrar. Tror dock risken är minimal.
Piccante
CITAT (mamamaggan @ 03-07-2007, 20:27) *
Vi har nattvioler på vår nyinköpta sommarstugetomt. Även någon annan sorts orkidée som jag inte lyckats bestämma vad det är ännu.

På tomten finns det en hel del stora träd. Vi har tänkt ta ner en hel del för att få in lite ljus . Nu undrar jag om vi förstör betingelserna för orkidéerna då.

Någon som vet ? Vill ju gärna ha blommorna kvar.

Nattviol hör till de mindre kräsna orkidéerna men jag vet ju inte vilken den andra arten är iofs. Generellt är orkidéer gynnade av ljus så en röjning är ju bra ur den synpunkten. Men röjer man mycket på en gång så frigör man samtidigt mycket näring i marken när rötterna från de borttagna träden bryts ned. Det kan orsaka att marken gödslas och att sly och ogräs får fart efteråt. Om du vill värna orkideerna så röj området med jämna mellanrum så det inte växer igen med sly och högörter.
mamamaggan
thanks.gif Jo röja och hålla efter sly har vi tänkt göra. Vill inte förstöra marken där nattviolerna står. Verkar vara gammal ängsmark som fått växa igen under många många år. Om man tar ner de stora träden så kan det bli väldigt vackert tror jag. Är inte så många andra blommor där konstigt nog.

Ska vi också hålla undan t ex ormbunkar?
zine
Har det varit gammal ängsmark blir det säkert bra om du tar ned lite träd.. Kan du beskriva den andra orkidén? wink.gif
mamamaggan
Har varit ute och kollat noggrannare och hade en bok om orkidéer med mig. Den andra ser ut som knärot, grönkulla eller kanske myggblomster.

Den är c:a 10-17 cm hög och verkar lite utblommad. Man kan se att blomman varit ljus , nästan vit och att de utblommade är lite gulbrunaktiga. De utblommade ser ut som små bollar.
zine
Då är det antingen Nästrot eller Grönkulla för myggblomster är mindre. Har den blad så är det grönkulla annars är det Nästrot. Dom klarar sig förmodlingen om det inte blir alltför torrt och soligt. smile.gif
mamamaggan
Näsrot ? confused.gif
zine
CITAT (mamamaggan @ 06-07-2007, 23:59) *
Näsrot ? confused.gif

Oj missade ett t på den Nästrot ska det vara.. Här är en bild.

Knärot brukar växa i gamla skogar med blåbärsris och mycket mossa så den borde det inte vara tycker jag, eftersom du skrev att det kunde varit gammal ängsmark så utgår jag från att det inte växer så mkt blåbärsris där =).

Här är bilder på grönkulla tryck på bildgalleriknappen på högersida så får du bättre bilder.

Jag tror nog mest på grönkullan. Men man vet ju aldrig. Jag vet inte om du har sett de här bilderna men de kanske kan hjälpa.
mamamaggan
Håller med om nästrot , men tyckte näsrot var lite underligt ! laugh.gif

Ska ut och kolla mer i morgon för jag vill gärna veta vilken sort det är.

Kanske kan få till en bild också.
Gossen Ruda
Det är väl inte klotpyrola? Det är lite orchidélik.
mamamaggan
Tror inte det Ruda. Har kollat på bilder på den på nätet och den ser inte riktigt ut så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon