Full version: Bordure
Alexander-VG-zon3
hejsan hejsan

dom första blommorna öppnade sig i dag på rosen Bordure

vilken vacker ros ,, vill bara visa den

kerstin z5-6
WOW -den va snygg! yaay.gif
Alexander-VG-zon3
det va en trevlig överraskning jag såg i morse . ska bli ännu spännande sen när den är fult utslagen längtar när dom andra knopparna slår ut och denna slår ut för fult . och bredvid den blommar the fairy rosen såå himla vackert och peace, fast the fairy rosen har inte kommit igång än men blir det bara bättre väder så hoppas jag den med vill sig .

denna är med fin peace och passar bra till bordure rosen tycker jag .
Kajsa
Aha, Bordure är en Delbard ros och dom har flera toner/färger i blomman. Hittade den på nätet och i Botanicas " Rosor "
Den var läcker rose.gif Rosen har fått guldmedalj 1973 och 1974.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Kajsa @ 03-07-2007, 22:36) *
Aha, Bordure är en Delbard ros och dom har flera toner/färger i blomman. Hittade den på nätet och i Botanicas " Rosor "
Den var läcker rose.gif Rosen har fått guldmedalj 1973 och 1974.

det visste jag inte att den fått guldmedalj
varför har den fått guldmedalj då??
skulle va intressant att veta lite historia om den .
Kajsa
Bordure
här kan du läsa lite om den, klicka på Photos så kommer olika bilder upp.
Ja förädlarna tävlar väl med rosor som med allt annat, i Botanica står att den är uppdragen av Mme Marie Delbard.
Guldmedalj i Baden-Baden -73
Guldmedalj i Madrid -74
I boken en stor ljuvlig bild, zon 3
Rosenposten i Danmark har massor av nya Delbard rosor i år, ja om du vill ha fler sorter.

Här min Claude Monet, Delbardros, som klarade vintern här, mycket vältäckt.
Alexander-VG-zon3
åhhh Kajsa den rosen va väldigt väldigt vacker ,, fler sådana rosor har jag säkert plats för .
ska läsa länken med
Alexander-VG-zon3
en fråga ??

läste på sidan och där står zon 6 ??
vilken zon menar dom ?
usda zon 6 eller nån annan ?
Kajsa
Det är nog Amerikansk zon, och jag har skrivit upp att zon 1 är det kallaste och zon 10 varmaste, tvärtom som vi har.
Kanske kan någon annan utveckla det här lite bättre
Alexander-VG-zon3
jo jag vet hur det är med zonerna att så det är tvärtom ,,
bara lite fundersam tycker väl inte riktigt denna ros är en usda zon 6 ros !!??.
för jag är ju i usda z7a-b och en kall vinter usda 6b en mild kanske bara usda 8a . plus inte så mycket snö så har jag en zon 1 ros i svensk zon då så kanske man ska tänka sig för hur var och så man plantera den och även kanske skydda den som jag gör med andra växter . har dock inte kollat upp bordure rosen härdighet mer . för zon 1-2 är 8-6 i usda om man tar det med en nya salt .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon