Isa2000
Vi har en klematis alpina som vi fick i en hink och som vi har på balkongen. Den växer så det knakar och är tät och fin men nu har jag till min förskräckelse upptäckt vissnande blad längst ner! -fear-.gif Betyder det att något är fel eller är det okej? Vill ju inte att den ska bli helt gles i botten.. I hinken som är rätt stor har jag kört ner lite luktärter och ampellilja också och dom växer på bra trots att det aldrig blir sol direkt på hinken, dvs på nedersta delen av klematisen, luktärterna och ampelliljan. Just det, jag har slängt dit lite smultron också. Tror ni min klematis mår bra, eller har jag behandlat den illa? Kanske bör tillägga att den ser riktigt frisk ut, bara man inte kikar längst ner. Har aldrig haft någon klematis eller annan liknande växt innnan, och vill inte att det ska gå dåligt.. confused.gif

Har för mig att jag läst något liknande i en annan tråd, men sökfunktionen och jag kom inte riktigt överens denna gången... whistling.gif Hoppas någon av er har tålamod att hjälpa mig ändå!

lissa
För mig är det också första Klematisen som jag köpte förra året. I våras blommade den fint , men sen blev blade gula nertill. Eftersom den inte var så tät så klippte jag ner den för att den skulle få vla upp sig.. Helt plötsligt började den skjuta skott igen och har blivit väldigt tät och blommar som bara den.
Jag vill minnas att den fick gula blad nertill förra året också, den kanske fungerar så, så jag kan inte hjälpa dig på den punkten. Jag kanske borde tillägga att jag har en Viticella, så dom kanske fngerar annorlunda, men helt klart har den lätt för att komma tillbaka igen.
Jag satte Mirabilis Jalapa tillsammans med Kleatisen, men jag planterade ner den med kruka och allt för att den inte skulle stjäla alltför mycket näring...
Du vet väl att den INTE vill ha sol på rötterna ?? Anledningen till att jag planterade Mirabilisen var just att den skulle ge rotklumpen skugga och dessutom växer den inte SÅÅ högt upp...Hoppas du lyckas med den smile.gif
mojan
Jag tror inte det är någon fara. Min stora alpclematis är helt kal nedtill men massor av blommor och blad längre upp. När jag tycker den är för ful sätter jag en blomma i kruka framför eller helt enkelt några småplantor som självsått sig och låter dem växa upp.
Isa2000
Ja men då låter det ju inte som att det är någon fara. Visste inte att klematisen inte skulle ha ljus längst ner.. Men då är det ju bra! smile.gif Tack för hjälpen båda två!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon