Full version: Potatisfråga
skogstroll
Hej! jag satte potatisar för en tid sen och nu är plantorna väldigt höga och inte särskilt kompakta, de blommar inte heller vilket de nog borde gjort. Jorden är väl inte idealisk men det är vad jag har just nu... Går det att "fixa" till dem så det blir något?

thanks.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Alla potatissorter blommar inte och de har lite olika växtsätt så troligtvis finns det knölar i marken. Om det var mycket dålig jord och du tycker att de ser klena ut kanske lite näringsvattning kan behövas men överdriv inte gödningen då brukar man få massor av blast och inte så mycket under jord eller så kan knölarna bli lösa och vattniga ifall de har fått mycket kväve.
tetafan
Jag undrade samma sak som du, om det blivit några potatisar trots utebliven blomning.
Karvade lite med grepen och fick upp tennisbollstora poatatisar bravo.gif
Jag satte en tidig finsk sort som jag glömt namnet på i mitten på April (bor i Skåne).
Så karva lite försiktigt du med, man vet aldrig vad som dyker upp smile.gif
ingrid fuxwall
Ser det klent ut kan man alltid gröngödsla och vänta med att plocka upp stånden.

ingrid
Chamomille
Jag var ute och karvade häromdagen men det fanns inte nått under jorden... Undrar varför...
skogstroll
ska hem och pillra lite i jorden sen, fast det ska visst regna angry.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon