Full version: helt galen i rosor
sillan
Hej Rosfantaster rose.gif
Jag har blivit helt galen i rosor och vill bara ha och ha... giggle.gif
Men...jag har en ganska liten trädgård så jag kan inte ha allt. Jag planerar att göra en rosrabatt som är i söder så det blir väldigt varmt där (jag bor i zon 1, skåne). Jag gillar rosor som doftat, remonterar och har stora blommor och de får gärna nå en höjd på lite över en meter.
Jag är väldigt tacksam för alla förslag och goda råd jag kan få för denna rabatt.
Sillan
thanks.gif
Erika i Sandviken
CITAT (sillan @ 04-07-2007, 10:17) *
Hej Rosfantaster rose.gif
Jag har blivit helt galen i rosor och vill bara ha och ha... giggle.gif
Men...jag har en ganska liten trädgård så jag kan inte ha allt. Jag planerar att göra en rosrabatt som är i söder så det blir väldigt varmt där (jag bor i zon 1, skåne). Jag gillar rosor som doftat, remonterar och har stora blommor och de får gärna nå en höjd på lite över en meter.
Jag är väldigt tacksam för alla förslag och goda råd jag kan få för denna rabatt.
Sillan
thanks.gif

Eftersom du bor i zon1 kan du i princip välja och vraka bara yahoo.gif .Men jag skulle vilja rekommendera David Austins rosor.Egentligen är alla lika fantastiska men bara för att nämna någon då så säger jag Abraham Darby,Graham Thomas,Golden Celebration,Winchester Cathedral ,men som sagt dom är alla lika fantastiska så frossa på du bara.

Några andra rosor som luktar himmelskt är Mme Boll,Camaieux,Rose D´retch,Rosa Mundi,Salet men dessa blir ju lite större och vidare.

rose.gif //Erika
sillan
Tack Tack för alla fina förslag.
Nu är det bara att sätta igång och leta yahoo.gif
Jag har varit i de vanliga plantskolorna och tittat men de har inte så många sorter... sad.gif
Är det bettre att beställa rosor på nätet eller... confused.gif
AnnammA
Om du bor i zon 1, bor du väl i skånetrakten? På västra delen dvs Helsingborg, finns både Flora Linnea och Cedergrens och på östra delen, finns Raskarums Plantskola(underbart att bara åka dit för att se hur rosorna blommar, och doften känner du från vägen!) och Roskraft med rosor på egen rot.
En av mina bästa rosor(den kan bli stor!) är "Ghislain de Féligonde". Den doftar och kan hos dig(läs:oss) blomma fram till jul, om vädret är milt och läget är bra.
Ghislain.JPG

Ghislain4.JPG

Ghislain3.JPG

I zon 1 kan man även prova på att odla stamrosor på friland, det har jag lyckats med, och jag bor i zon 1-2.

Hälsn
AnnA
sillan
Jag måste bara säge WOW..vilken ros!
Nu är det bara att ge sig ut och titta in på dessa underbara rosställen.
Tack för tipsen
Vem vet...nästa sommar kan kanske even jag skicka in bilder till forum blush.gif
Hälsningar Sillan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon