Full version: Blommor på Gotland
Lars-Olof Arvids
I förra veckan var jag med på Svenska botaniska föreningens botanikdagar på Gotland. Här är några av blommorna jag fick se.

[attachment=4752:Praktsporre.jpg]

Praktsporren är en ståtlig orkidé som gör skäl för namnet.

[attachment=4753:Salepsrot.jpg]

Salepsroten är en mindre orkidé som blommar vackert i ängena.

[attachment=4754:Purpurknipprot.jpg]

Purpurknipproten hittar man på torra alvarmarker.

[attachment=4755:Kärrlilja.jpg]

Kärrliljan vill däremot ha det vått om fötterna. Den är vanlig i rikkärren men finns i Sverige endast på Gotland.

[attachment=4756:Liten_sa...lomfluga.jpg]

Liten sandlilja växer på alvar och kalkhällar. Här har den fått besök av en blomfluga.

Olle
Chamomille
Gud va vackra...
Jag har barndomsminnen jag från Nämdö. Där vaxte Adam och Eva...
amaira
Blomsterprakt! wub.gif
Mest förtjust blev jag i den "enkla" (rent vackra) sandliljan. Faktiskt inte för flugans skull, utan bara för sin egen. Men när jag ändå nämner flugan rolleyes.gif kan jag berätta att det är en hane av Episyrphus balteatus, en söt, vacker och mycket vanlig blomfluga t.ex. i våra trädgårdar.
Lars-Olof Arvids
Tack Chamomille och Amaira. Roligt att få flugan artbestämd. smile.gif

Olle
Piccante
Vackert, myrliljan är fin fast den den västliga kärrliljan är inte fy skam den heller. Gotland är underbart.
Kajsa i Arvika
Åååhhhhh.. wub.gif Nu längtar man ju tebax till Gotland igen.. har varit där ett par gånger i slutet av maj för att kolla på orkideer bl a Krutbrännare, Adam & Eva och tvåblad... Sedan såg vi en brunaktig som växte i tallskogen vid Bruceboreservatet... Någon som vet vad jag menar? Kommer inte ihåg namnet på den..
Lars-Olof Arvids
Kan det ha varit flugblomster?

[attachment=4782:Flugblom...r_Kk_bsk.jpg]

Den här bilden är från Kinnekulle, men jag minns att jag såg flugblomster i Brucebo för kanske 8-10 år sedan. Det är en märklig orkidé vars blommor imiterar både utseende och doft hos grävstekelhonor, för att locka kärlekskranka hanar att pollinera dem.

Olle
Kajsa i Arvika
Tror mer på Nästrot, Neottia.. yes.gif
Lars-Olof Arvids
Nästroten är ganska vanlig på Gotland, så den kan det säkert ha varit. Tyvärr har jag ingen egen bild på en sådan tillgänglig nu, men här är en länk: http://www.guteinfo.com/utflykter/?id=2059

Olle
zine
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 05-07-2007, 09:24) *
Nästroten är ganska vanlig på Gotland, så den kan det säkert ha varit. Tyvärr har jag ingen egen bild på en sådan tillgänglig nu, men här är en länk: http://www.guteinfo.com/utflykter/?id=2059

Olle

Det är flugblomster. =)
Ophelia
Älskar Gotland och dess natur wub.gif
Sailor Pluto
Vackra bilder! Har i flera år längtat efter att åka till Gotland igen, hoppas att det blir av nästnästa år smile.gif .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon