Full version: Fjärilar på Gotland
Lars-Olof Arvids
På Gotland finns inte bara vackra blommor, utan också vackra fjärilar. Här är några jag såg i förra veckan.

[attachment=4757:Apollofjäril.jpg]

Att få möta den vackra och alltmer sällsynta apollofjärilen var en verklig höjdpunkt för mig.

[attachment=4758:Hagtornsfjäril.jpg]

Här sitter en hagtornsfjäril på en blodnäva.

[attachment=4759:Metallvi...svärmare.jpg]

Den läckert grönglänsande metallvingesvärmaren hade jag turen att möta på Stora Karlsö.

[attachment=4760:Svartflä...blåvinge.jpg]

Där fick jag också se de här svartfläckiga blåvingarna, en sällsynthet som nästan bara finns på Öland och Gotland.

[attachment=4761:Midsommarblåvinge.jpg]

Midsommarblåvingen är lite vanligare, men var ändå en ny art för mig. Den är helt brun på ovansidan, utan inslag av blått.

Olle
amaira
Oj-oj-oj... säger bara det...

wub.gif
Piccante
Åååååååååååååååååååååååhhhh!!!! fear.gif man blir ju inte alls avundsjuk eller så help.gif Jag läste grundkurs i floristik o faunistik på Gotland sommaren 2002, hade tyvärr ingen digitalkamera då eller annan kamera som dög till att föreviga allt spännande man fick se. Sen har jag haft en enorm lust att återvända till Gotland och den fantastiska naturen för att återuppleva den. Men det har inte blivit av än tyvärr. Inte blev lusten mindre direkt av att se dina bilder heller. Apollofjäril hade varit kul att få se. Svartfläckig blåvinge hade jag turen att få se på Öland härom året.
Gossen Ruda
Instämmer i superlativen. Jag har två skånska svartfläckingar i samlingen, från Löderup resp Brösarp. Tagna sommaren 1976, det var ett tag sen.
Piccante
CITAT (Gossen Ruda @ 04-07-2007, 18:30) *
Instämmer i superlativen. Jag har två skånska svartfläckingar i samlingen, från Löderup resp Brösarp. Tagna sommaren 1976, det var ett tag sen.

Var det före den blev fridlyst ?
Gossen Ruda
CITAT (Markus_H @ 04-07-2007, 20:13) *
Var det före den blev fridlyst ?

Kvällens idiotfråga: Är den fridlyst? laugh.gif

Förmodligen, när jag håvade fjärilar var det bara Dårgräsfjärilen som var fridlyst. Fast bara på Gotland, där den var ganska vanlig. Sen fanns den sällsynt i Östergötland också så alla laglydiga fjärilsfångare åkte dit och skattade beståndet där ännu mer. Ännu ett exempel på att fridlysningen används felaktigt. Jag saknar dårar i samlingen.
cic
CITAT (Gossen Ruda @ 04-07-2007, 20:42) *
Jag saknar dårar i samlingen.

rotfl.gif
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 04-07-2007, 20:42) *
Jag saknar dårar i samlingen.
CITAT (cic @ 04-07-2007, 21:59) *
rotfl.gif

Känns väl lite ensamt kanske... whist.gif *skojar*

Grattis Olle till att ha fått se skönheterna! tummenupp.gif Jag har aldrig varit på Gotland och kommer aldrig dit heller. Det ligger alldeles för långt från land och jag sätter aldrig min fot på en båt.
Chamomille
CITAT (Berith @ 05-07-2007, 06:26) *
Känns väl lite ensamt kanske... whist.gif *skojar*
Grattis Olle till att ha fått se skönheterna! tummenupp.gif Jag har aldrig varit på Gotland och kommer aldrig dit heller. Det ligger alldeles för långt från land och jag sätter aldrig min fot på en båt.

Varför då?
Berith
Varför jag aldrig sätter min fot på en båt? För att jag blir sjösjuk av minsta lilla, kan inte stå på en brygga ens utan att det börjar gå runt i magen. Åkte spårvagn i Göteborg en gång, åååååh fy sjutton! sick.gif

Plus! att jag av ren överlevnadsinstinkt inte ger mej ut på djupare vatten än att jag bottnar.

Och för att inte gå alltför långt från ämnet - jättefina bilder Olle! tummenupp.gif giggle.gif
KURT
CITAT (Berith @ 05-07-2007, 06:32) *
Varför jag aldrig sätter min fot på en båt? För att jag blir sjösjuk av minsta lilla, kan inte stå på en brygga ens utan att det börjar gå runt i magen. Åkte spårvagn i Göteborg en gång, åååååh fy sjutton! sick.gif

Plus! att jag av ren överlevnadsinstinkt inte ger mej ut på djupare vatten än att jag bottnar.
Och för att inte gå alltför långt från ämnet - jättefina bilder Olle! tummenupp.gif giggle.gif

Förutom alternativet att flyga till Gotland. Så kan man ju göra som Linné (han gillade inte heller att färdas i båt), och ta färjan från Grankullavik till Visby, den tar bara 2 h.
Lars-Olof Arvids
Tack allihop. Jag letade efter dårgräsfjäril, men lyckades inte hitta någon. Man ska ju ha något kvar till nästa gång också. smile.gif

Olle
Gossen Ruda
Fjärilen är lite speciell i sin utbredning, den finns bara lokalt men där den förkommer är den inte ovanlig. Detta enligt uppgifter jag fått i ett föredrag nån gång. Kan det ha varit Lars Imby??? Larverna lever mest på ett ovanligt gräs, Backskafting, vilket kan vara en orsak till utbredningen.
Blomstertanten
Otroligt fina bilder !

Blir så imponerad av alla fina bilder ni tar på insekter ! Fattar inte hur ni får dom att sitta still confused.gif
Själv springer jag runt som en galning o försöker få minsta lilla bild på fjärilar och sländor och annat , men inte sitter dom still så länge att de hinner fastna på bild inte g.gif
Lars-Olof Arvids
Att "springa runt som en galning" är inte rätt sätt att fotografera insekter. Det är bättre att smyga försiktigt eller sitta stilla och vänta vid någon blomma där de brukar hålla till. Ofta dröjer det inte många minuter innan insekten är där och låter sig fotograferas, om man bara är försiktig. Ha lite tålamod och lycka till! smile.gif

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon