Blomstertanten
Har fått denna planta men hon jag fick den av visste inte vilken sorts digitalis det är. Så jag hoppas det finns någon här som kan hjälpa mej smile.gif
Innan knopparna slagit ut helt så är de gula , utslagna mer åt det vita hållet.

Jag har googlat utan att hitta just denna sleep.gif
Ophelia
Jamen ohhhh vilken snygging!! wub.gif

Tror t o m att det är en "Penstemon digitalis". Alltså en penstemon smile.gif
Blomstertanten
Hm, vad inne på den banan ett tag jag också. Har kollat, men penstemon har väl inte likadana blad som digitalis ? Bladen är typiska fingerborgsblad, ljusgröna, mjuka , nästan lite ludna.

(Nu har jag kollat igenom massor av bilder på "Penstemon digitalis" och blommorna är inte alls speciellt lika varandra.)
Ophelia
Så synd. Hoppas du hittar på vad det är. Den är verkligen vacker.
Blomstertanten
Jo, den är otroligt läcker !!!
Och egentligen spelar det ju ingen större roll vad den heter, men det kan vara roligt att veta.

Ska nog skaffa mig några olika penstemon också , för dom är jättefina. wub.gif
kerstin z5-6
Kanske någon form av digitalis lutea? knopp o nyutslaget citrusgult men bleknar, mindre blommor och tätt efter stjälkarna
Blomstertanten
Fick ett svar på A&T om att det kan vara Digitalis 'Anne Redetzky', vid sökning på den så får jag bland annat upp Digitalis purpurea albiflora 'Anne Redetzky', men hittar även information om att Digitalis 'Anne Redetzky' ska vara perenn.
Och purpurea är väl inte perenn ? Jag har alltid trott den är 2-årig confused.gif
Tyvärr hittar jag inga bilder på Digitalis 'Anne Redetzky' no.gif
Digitalis lutea stämmer inte riktigt när jag ser bilder på den.

Förvirringen är nu värre än vanligt ! tongue.gif
Ophelia
a0a.gif

Det är hur kul som helst med din växt! Urtjusig och en sådan "jagvillha"växt. Den kanske frösår sig såpass och är stabil att den kan räknas som en perenn? Är lite långsökt kanske men mig veterligen är purpurean en bienn växt. Kanske beror på var man befinner sig?

Hade jag varit dig så hade jag riktat en förfrågan med bilder till Plantworld Seeds för att höra om det är en "Anne Redetzky" och fråga dem om den är perenn. De borde ju veta.
Blomstertanten
Lyfter upp denna ifall någon har missat flirting.gif
Ingen som har någon aning om vad skönheten kan heta ?

Håll tummarna för att den ger massor av frön biggrin.gif

Eva i Västerås
Tror nog att de flesta digitalis kan vara perenna i England. Hos mig övervintrade dom en del år om dom inte fick fröa av sig.
Förresten gäller samma för penseer, borstnejlikor och stockrosor också. Men då har jag täckt över dom lite lätt på vintern.
kerstin z5-6
Här finns en bild -RHS så det borde stämma Digitalis Anne R

I så fall är det en purpurea och bienn här hos oss
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon