Full version: Karamellilja
mamamaggan
Har sått karamellilja. Står här nu med sex plantor. Har sökt men inte hittat några uppgifter om hördighet, höjd mm.

Någon här som vet ?
Alexander-VG-zon3
http://davesgarden.com/pf/go/378/
kan läsa där och den är härdig
Åsa, mälardalen zon 2
Jag sådde för några år sedan flera plantor de flesta strö med första vintern, resten strök med andra vintern (ingen hann börja blomma) och jag har ändå en skyddad trädgård och frilandsfuchsiorna har inga problem att övervintra. Jag tror dock att det var lite dåligt med snö de åren så med tjockare snötäcke kanske de klarar sig bättre.
Ophelia
Enligt Impecta ska den vara härdig till zon 3-4. Ska gilla sol. Blir ca. 60 cm. Blommar juli - september.

Skulle tro att de gillar det lite mer torra läget med mer väldränerat kring fötterna.
Alexander-VG-zon3
sandig jord och plantera ut vuxna lökar inga små frö sådder har ingen stor chans , plus i söderläge och ev regn skydd så går det . och då det är en lök växt så är jorden det viktigaste och inte temperaturen i luften eller läget så vis . för i jorden är där alltid varmare under vintern plus är den både torktålig så sand eller grus jord är att föredra med så fall ett djupare humusrik och näringsrikt lager runt rötterna då det är löken som är känsligast när det är blöt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon