Malva15
Hej!

Jag är äntligen återigen lycklig ägare till en arabisk jasmin stickling. Den förra jag hade mådde bra hela våren-hösten men under vintern fick den gula blad med gröna nerver och bladen föll av ett och ett. Eftersom det absolut inte fanns någon ohyra undrar jag om den är en kalkskyende växt?

Faktum är att jag drar mej till minnes att jag haft två exemplar som betett sej likadant. Nu vill jag ju verkligen lyckas med min nya stickling så om någon därute vet något jag inte vet skulle jag vara tacksam om ni kunde hjälpa mej... sos.gif
stella08
Nu vet jag inte om det handlar om en rotad eller orotad stickling. Jag har iallafall enbart positiv erfarenhet av den när växten. Den tycker nog inte om kalk, men t ex stockholmsvatten är helt ok. Några blad började gulna under vinterperioden, men då gav jag lite järn. Inga blad föll av även om jag inte hade någon extrabelysning, och nu är det fullt med blommor. På det hela tycker jag att det är en mycket tålig och tacksam växt. Den behöver egentligen ingen extraordinär omvårdnad. Soljus, värme och fuktighet är det viktigaste, duscha ofta. Annar titta på den här sajten, där finns en hel del information om Jasminum sambac på engelska:

http://toptropicals.com/html/toptropicals/...inum_sambac.htm

Och har du Made of Orleans så är det den sorten av tropisk jasmin som lämpar sig bäst för våra breddgrader och växer snabbast.
Jag tycker du ska bestämma dig att den här gången lyckas du med sticklingen, och då blir det så. Lycka till!
Mer tropisk jasmin åt svenska folket!
Malva15
Hej!

Tack för ditt svar! Då kan det nog bero på kalkhaltigt vatten för här i Göteborg häller dom i kalk i vattenledningsvattnet så trots att vattnet i sej sägs vara mjukt blir det hårt. Jag har maid of new orleans varianten så då får det bli värme året runt. Jag har dålig erfarenhet av kalkskyende växter trots att jag både kokat vattnet och hällt i mjukgörande medel men vi får väl se hu det går... Tredje gången gillt!

Malva15/ thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon