Full version: Luktpion
bigmac
Jag fick två gamla stora luktpioner som jag planterade i höstas. I år kom de upp fint och blev stora. Det finns säkert 20 knopp på varje varav bara en har blommat och blev ca 1 dm i diameter. De andra har förtvinat. Vi sköter vattning. Vad är det som hänt.
Har jag gjort nåt fel eller är det någon sjukdom?
olgak
Utan att egentligen veta, så är min gissning att pionen "ekonomiserat" i år. Samma sak hände mig med några av mina pioner som planterats under de senaste två åren.

Jag läste någonstans att vattning en gång i veckan under vår-försommar kan förhindra intorkade knoppar, MEN jag vet inte om det var så jättepålitlig information wink.gif och jag tror i alla fall att när de är relativt nyplanterade så kan det hända utan att något är fel.
Åsa E
Du skrev att det var två gamla pioner. Pioner gillar inte att bli flyttade, då brukar de tjura och låta bli att blomma första året efter flytten. Var glad att du fick en blomma. smile.gif Nästa år blir det säkert massor av blommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon