Den växer och frodas i toppen, men nertill ´"vissnar" den och får först fläckiga, sedan gula blad som trillar av. Vad beror det på?
Jag vet inte orsaken, men det är så vanligt att jag undrar om det inte är naturligt. Bokharabindan "stammar upp sig" när den blir äldre och jag tror inte det finns något att göra åt det annat än att - om man tycker det är fult - sätta något framför.
Jag kunde ju varit lite tydligare i mitt första inlägg....
Bokharabindan är egentligen tre stycken som växer på en enkel träställning på uteplatsen. Andra år har den blivit son en dundermysig berså, men i år är det i princip bara "tak", ser hur trist som helst ut.
Tack Cilla, jag ska tiga och lida och eventuellt plantera något lågt som klättrar där det är glest!
Du kan ju hoppas att det är en tillfällig svamp också som trivs just i år och att den kommer igen. Lite mer än ett tak i topparna brukar det vara. Jag har slagit upp svampar och andra problem med bokharabinda men finner inget skrivet om det.
Jag har inte sett den bilda berså förut, om du kan och vill fota vore det roligt att se. Det borde finnas en hel del höga perenner eller klättrare som kan passa att skyla det kala både på in- och utsidan. Klättrare som klematis kan passa också, men de brukar ju också vilja svinga sig upp och nte ha så mycket nedtill efter några år.
Jag ska kolla efter en bild tomorrow. Digitalkameran råkade få lite starkt över sej så jag kan inte ta någon ny bild. Förra året var det riktigt mysigt, då blev det som en grotta över trädgårdsmöblerna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.