Full version: Järnvitriol
annelito
Vad har ni för erfarenheter av järnvitriol?
Kan man använda det på vilket träslag som helst?
Är det bökigt att måla med?
pleximaster
Det är ingen färg utan en kemikalie som får trät att gråna snabbare. Ingen skyddande effekt mer än att det dödar av utan vid själva "målningen".

mvh plexi
monki62
jag har målat min kolonistuga i järnvitriol och jag är jättenöjd huset ser hundra år ut minst
KURT
Det är inte "bökigt" att måla med. Men eftersom det "bara" är en vattenlösning, så blir det blaskigt.
Erika i Sandviken
Vi har en fondvägg i sovrummet som är av barkade bakar,där tog vår färghandlare fram en färg som påminner om vad järnviterolet gör med trä.Sen är brädorna fastslagna med norskbåtspik.

[attachment=4808:100_2761.JPG]
annelito
Järnvitriol verkar verkligen ge ett sånt härligt resultat: 100-års-looken! ;-)
Men är det svårt att få det "jämnt", ser man hur man "målar" med det, är det färgat eller transparent? Hur ser det ut om man målar dubbelt på ett ställe och på ett annat inte?!
estet
Det är som färgat vatten, tyckte det gick bra att se var man strykt ut eller inte. Här är vårt sopställ som var byggt och behandlat några månader innan bilden togs.

[attachment=5014:sopställ.jpg]
fredwel
Var hittade ni järnvitriol?
estet
Ja just det! Kommer ihåg nu att jag hade i lite betspulver i min blandning, blir lite fortare mörkt och man ser tydligare var man strykt ut.

Järnvitriol hittade jag på min lokala (flugger) färghandel. Fanns på 1 l burk, pulver/massa som man sen får mäta och blanda ut med vatten mm.
annelito
Det är verkligen snyggt alltså! Trevligt med bilder på det ni har i järnvitriol.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon