Full version: Trädgård för barn!
Flisen
Jag önskar tips och idéer till en trädgård som är rolig för barn.
Länkar till intressanta sidor, växter som passar osv. Gärna bilder och skisser över barnvänliga trädgårdar.
Tack på förhand!

----- Tillägg----
Har hittat några artiklar:
http://www.aftonbladet.se/vss/bostad/story...1105702,00.html
http://www.viivilla.se/articles.asp?articleid=2127
Chamomille
http://www.kidsgardening.com/
yvonne_h
Hej!

Jag vet att det på Råshult, Carl von Linnes födelseplats ( googla på " Råshult") finns en liten anlagd trädgård för barn. Kanske den kan ge dig några ideer?

mvh Yvonne
www.lirtradgard.se
Tesa
Jag såg nånstans en morfar som grävt ner "stubbar" i olika höjd som barnen kunde balansera mellan. Ett vattenfall...ett litet räcker länge, bara så man kan skvätta litegrann. En stång att hänga och klänga i, hänga i knävecken m.m...gärna med en bänk i närheten så man kan hoppa till den...kan roa barn i evighet..Går att kombinera med oömma klätterväxter tummenupp.gif
Flisen
Tusen tack för alla bra förslag!
thanks.gif

Någon som hittat några fler bilder eller "kartor" över barnvänliga, spännande trädgårdar?!
Jan Lindgren
Hej!
Sätt massor av ätbara växter. Barn älskar att smaka på olika saker. Det finns enormt många olika bär och frukter att odla om man letar lite. På Denningarums Gård I norra Skåne håller vi på och planterar en stor samling av bärväxter så att folk ska kunna komma och titta. Det kostar inget att besöka den och det är öppet dygnet runt. Toaletter och servering är öppet mellan 12 och 18. Jag har också en del av mina underbara lamadjur där. Alla är mycket välkomna.
MVH
Jan Lindgren
Chamomille
När jag var liten önskade jag mig en gunga, en HÖG, jag menar att repet skall sitta jättehögt så man får gunga lååååångt....
Flisen
Kanske man skulle göra en pilkoja (www.lillopil.se).

Min mormor och morfar hade världens bästa trädgård för barn och den var indelad i massor av olika "rum" (som det kallas nuförtiden). En spännande trädgård med olika ställen att gömma sig. Och så fanns det alltid något att äta; körsbär, jordgubbar, vinbär, krusbär, hallon, plommon, äpplen osv. Dessutom hade de en damm och ett litet vattenfall -det var ett paradis!
Skånetös
Hejsan!
Förhoppningsvis ska vi anlägga en lekplats i vår trädgård till hösten. Ska ha en klätterställning med 3 torn, och hängbroar och annat skoj som bider samman tornen, ett av tornen skall vara en lekstuga men kioskfönster.
Sen en gungställning som sitter ihop med ett av tornen, har även anlaggt en stor kulle där jag ska låta gräset bli högtoch en rutchikana och pulkaåkning på vintern... sen blir där en "eldgropp" med stockar runt så vi kan grilla korv. Sen ska jag ha massa ätbara bär och andra växter. Hela vår lekplast ska ha en häck omkring sig.. (man kan ju alltid hoppas att barnen leker där, men chansen är väl ändå större att de ska klättra i fruktträden??? wink.gif )
Flisen
Någon som har några mer tips nu när trädgårds säsongen närmar sig?
karavanen3
Jag byggde en lekställning mitt i trädgården och det blev en riktig höjdare. Tidigare så fanns det ingen given plats för barnen i trädgården men nu har de lekställningen som en slags bas. Nästa år funderar jag på att bygga en linbana. Jag såg att http://www.lekstallning.se hade fått in linbanor i sitt sortiment.
Jan Lindgren
Hej!
Du kan kolla lite i boken "A childs garden" av Molly Dannenmaier. Den innehåller lite tips och mycket inspiration.

Jag tycker att alla barn ska få möjlighet att umgås med djur. Det kräver mycket av föräldrarna men de flesta barn uppskattar djur. Det finns många djur man kan ha i en trädgård både däggdjur och fjäderfä. Är barnet allergiskt så kan man ha en damm med fiskar eller/och sköldpaddor.
MVH
Jan Lindgren
pleximaster
Ofta ser man förslag på "barnträdgårdar" som liknar offentliga miljöer, massa stora ytor med gräs och ett antal lekredskap. Min erfarenhet är att barn älskar trädgårdar där det finns mycket växter i, slingrande stigaer, nya spännande platser att upptäcka, presis sådana trädgårdar som många av oss trädgårdsintresserade gillar. Jag tror inte att man ska försöka för mycke att anpassa trädgården för mycket på ett visst sätt bara för att man råkar ha barn. Vår dotter älskar vår trädgård och leker överallt. Hon är snart tre år och ver att respektera olika blommor och växter och vad hon får göra och inte göra. Man märker dock när nån kompis till henne är på besök som är van vid gräsmatte öken snabbt kan ta upp en pinne och meja ner dahlierna... Det gör man inte om man fått växa upp med en växande trädgård.

Men sådant som jag tror de flesta barn ändå gillar och som man kan kombinera med en trädgård är häckar buskage och ställen man kan gömma sig i. Gungor i träd är också favorit samt en lekstuga. Här kan de få ha ett eget land och odla i. Men allt går att kombinera med ett genuint trädgårdsintresse utan att man gör avkall vare sig för barnen eller trädgårdsnörden (I detta fall jag.)

Det där med giftiga växter och ätbara växter lär dom sig också och tycker att det är roligt att kunna. Det enda vi har gjort är där det finns ätbara växter så finns det inga gifta, I kryddträdgården får man äta allt utom buxbom samma sak i köksträdgården andra växter äter vi inte. Vi har både stormhatt, spikklubba gullregn digitalis och annat giftigt. Jag är mer rätt för bilarna på vägen utanför än dessa.

mvh plexi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon