Gossen Ruda
Har nu äntligen fått igång bredbandstv:n. Det var ett par månader sen jag tog ett gratiserbjudande att prova ett år. Efter lite strul i början, man kopplade in det innan jag fått det nya modemet så det vanliga bredbandet funkade dåligt i någon vecka, skulle jag prova. Men men, jag behövde en längre nätverkskabel än den som följde med och det visade sig lite svårt så allt blev liggande. Nu har jag skaffat en 20-meters kabel och fått igång det hela. Lite strul återigen för när jag försökte koppla in videon också rullade bilden och dessutom måste videon vara igång. Det var dock bara en inställning i videon för ingången skulle ställas i läge decoder men sen fungerade det. Så nu har jag förutom TV:n bredbandsdecoder, video, dvd-spelare och dessutom en gammal videokamera kopplad till videon för att kunna spela över band. Snacka om att det ligger kablar och skräpar både framför och bakom. Scartkablarna, 3 st, är dessutom lika smidiga som pinnar. Undrar om programmen kommer att bli bättre? rolleyes.gif
Chamomille
rotfl.gif
Jaa du, tyvärr blir inte programmen bättre..
Jag vet hur det är. Vi hade en bunt med kablar (fy faan) bakom tv:n. Parabolmottagare, dvd, video, förstärkare, bas, cd.... Sen hittade vi en bra möbel (ikea) där vi har stoppat in alla sladdar i. Så nu kan jag såva gott...
Gossen Ruda
Hmmm, efter en kväll med bredbandstv är jag inte impad av tekniken. Många korta avbrott där bilden fryser eller går i otakt med ljudet som även det bluddrar ibland. För att se HELA Rapport gick jag över till analogt igen. Nån som har samma erfarenhet?
Blomstertanten
Här har vi haft digitaltv ganska länge och krånglar gör det ! Ibland fryser bilden fast så länge att man börjar fundera på om programmet tagit paus tongue.gif
Ingen kanal är helt förskonad , men jag upplever det som att tv 4 krånglar mest.
mamamaggan
CITAT (Gossen Ruda @ 05-07-2007, 10:25) *
Hmmm, efter en kväll med bredbandstv är jag inte impad av tekniken. Många korta avbrott där bilden fryser eller går i otakt med ljudet som även det bluddrar ibland. För att se HELA Rapport gick jag över till analogt igen. Nån som har samma erfarenhet?

Grattis gossen och välkommen in i klubben som har problem med bredbands-TV. Fast hos oss blir det bättre efter en stund när den " värmt upp".

Vi har även problem med digital-TV . Inte så konstigt , när det är digitalt så är det ju i princip bara på eller av om jag inte tar helt miste. Framtidens teknik !
Gossen Ruda
Jo, digitaltekniken är oftast mer störningsokänslig men går störningarna över en viss gräns lägger det av helt. Anologtekniken fungerar tills det överhuvud taget inte fungerar alls men kanske med dålig kvalitet på slutet.

Är det likadant med störningar på den luftburna digital-TV:n som jag har med bredbandet? Jag får inte kläm på det av svaren.
Pirum
Ja, det är tämligen vanligt med störningar även på luftburen digital-TV. De digitala fördelarna du nämner (störningsokänslighet vilket leder till att färre TV-master 'behövs') i kombination med vilja att pressa in så många TV-kanaler per sändningskanal (frekvens) leder tyvärr till dålig bildkvalitet som ibland fryses.
Ewa L
CITAT (Gossen Ruda @ 04-07-2007, 16:04) *
Scartkablarna, 3 st, är dessutom lika smidiga som pinnar.

Det har jag retat mig på många gånger. Händer till och med att de "flärpar ur". Exempelvis vid den årliga dammningen ( giggle.gif:- ) och att då dra fram alltihop för att trycka in scarten... -fear-.gif
Den TV som står sämst till i det fallet har jag valt att ha koaxialkabel till.

Så du kan fortfarande se analogt alltså. Det kan nog inte vara länge till, sedan sitter du fast i samma fastfrusna träsk som vi andra. kompiskram.gif
Gossen Ruda
Framtiden verkar lite dyster. Vi här på Västkusten tycks vara bland dom sista ut i landet, den 24:e september är det som det analoga släcks ner. Skåne är allra sist.

Citerar ur broschyren vi fått: "Med digital-tv får vi bättre bild och bättre ljud". Fan tro´t sa Relingen.
Ewa L
CITAT (Gossen Ruda @ 06-07-2007, 09:33) *
Citerar ur broschyren vi fått: "Med digital-tv får vi bättre bild och bättre ljud". Fan tro´t sa Relingen.

Jo, men det är det! När det är ljud och bild vill säga. Ljudet försvinner mer sällan, så det blir ibland lite gammaldags radio över det hela. giggle.gif
Pirum
CITAT (Gossen Ruda @ 06-07-2007, 09:33) *

Ja, det där är bara trams. För folk som har analoga kabelnät kanske det oftast stämmer, eftersom analoga nät i lägenhetskomplex ofta är fulla av störningar. Men för folk som sett med egen antenn är det inte alls säkert bilden och ljudet blir bättre.

Fast. TV4 (exempelvis) har sedan flera år kört in en dålig digital signal även i det analoga nätet, se bara på sportsändningarna - saker som rör sig snabbt blir "blockiga". Så där har även analoga nätet lidit av digitaliseringen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon