Full version: Torka kryddor
Mollis
Hej!

Nu kommer ju skördetid (här hos mig i alla fall) av en hel massa kryddväxter, och sätten att torka dom är många. Jag har testat att sätta ihop små ruskor i knippen och hängt upp&ned i mörkt utrymme, jag har också brett ut på tidningspapper att torka, nu har jag byggt små torkollor med finmaskigt nät som jag strör ut kryddbladen i så att de ligger luftigt och fint och hängt upp ollorna i ett ganska mörkt och ganska svalt badrum. Badrummet används aldrig så golvvärmen som finns där är inte på...kanske vore bättre att sätta på golvvärmen där och breda ut bladen på tunt lager av tidningspapper direkt på golvet istället confused.gif
Eller torkar det för fort då?

Och sen undrar jag om nån vet om någon specifik metod är bra när det gäller lite storbladigare kryddor som t ex Basilika.

//Mollis

Fenja
På plåt i varmluftugn, 50 grader och ungsluckan öppen en 2-3 cm. Jag torkar svamp så med, det är perfekt.
Mvh
Fenja
noora
Lite värme är alltid bra, upp till kanske 50 grader. I högre temperaturer kan örterna bli brända. Ett rum med golvvärme är absolut inte för varmt, det är bara bra om torkningen går fortare. Se bara till att det vädras lite så att det inte blir fuktigt, och om möjligt kan du försöka torka örter när det är fint väder ute. När det är regningt och fuktigt i luften kan det vara svårt att få örterna helt torra eftersom det blir fuktigare även inomhus.

Jag har provat att torka örter i en svamptork, men jag råkade lämna kvar dem lite för länge och de blev brända på något vis (bladen blev mörka och konstiga). Jag föredrar att torka i rumstemperatur eftersom tiden inte är lika kritisk där (och eftersom jag är mer van vid det).

Jag repar av bladen på storbladiga kryddor som inte har vedartad stjälk och torkar dem utspridda på tidningspapper. Småbladiga kryddor med hårda stjälkar som timjan torkar jag utan att repa av bladen först. Just basilika är inte så lätt att torka så att smaken bevaras väl. Det är bättre att frysa basilika. Om man ändå vill försöka torka basilika så är det bäst att göra det i varmt och torrt väder och packa undan dem så fort de är så torra att de smulas sönder.
Tesa
Jag torkar i frukttork numera...försökte torka i taket här tidigare men det satt döa flugor i oreganon så det var inte så aptitligt.. sick.gif
Tycker det är bekvämt att jag kan göra färdigt hela proceduren på en dag eftersom det kan dröja innan jag får tid igen..
Mollis
Tack för tipsen!
Ippa
Torkar både mina örter och äpplen på svag värme i ugnen med luckan lite på glänt.
ingrid fuxwall
Torkar allt i min olla men tyvärr har jag aldrig lyckats speciellt bra med basilika men det är jag inte ensam om
Eva i Västerås
Använder alltid min bambutork. En sån där träställning med runda bambubrickor.
Vackert och effektivt.
KURT
Handbok för vardagsekologi, den har ett avsnitt med olika torkningsmetoder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon