Monarda
Här är det rena tvestjärtsinvasionen och jag undrar om dom inte har några naturliga fiender? Jag tycker dom är läskiga! fear.gif
Chamomille
CITAT (Monarda @ 04-07-2007, 19:23) *
Här är det rena tvestjärtsinvasionen och jag undrar om dom inte har några naturliga fiender? Jag tycker dom är läskiga! fear.gif

??? Har aldrig hört talas om detta. Däremot hände en "lustig" sak när jag var liten. Jag satt i mormors kök och kliade mig i örat... Jösses vad det kliar sa jag och petade i örat. Och!!! Vad kom ut... Jo en tvestjärt... Snuskigt men sant.
Odlarlina
Jag dör... crying.gif vad äckligt men tvestjärtar i örat.

Ryser bara vid tanken på dom där äckliga sakerna i mitt öra.... ....... help.gif Fyyyyyyyyy
amaira
CITAT (Monarda @ 04-07-2007, 19:23) *
jag undrar om dom inte har några naturliga fiender?

Jag vet en. ... Monarda ... rolleyes.gif Förlåt, kunde inte låta bli. trostar.gif
När jag var ung var jag livrädd för tvestjärtar, skrek i högan sky om jag såg en, tyckte de var så gräsligt otäcka. Men det har gått över. De är vackra på sitt vis. Inom insektsvärlden är tvestjärten något så sällsynt som en ömsint mamma! Hon både matar dem och slickar dem rena och håller dem samlade.

Och nog har tvestjärten flera naturliga fiender, annars hade de inte behövt vara så många. Djur som får många ungar brukar vara föda för andra, så endast ett fåtal växer upp till fullvuxna individer.
Blomstertanten
CITAT (amaira @ 05-07-2007, 08:22) *
Och nog har tvestjärten flera naturliga fiender, annars hade de inte behövt vara så många. Djur som får många ungar brukar vara föda för andra, så endast ett fåtal växer upp till fullvuxna individer.

Men måste alla bo i mina pallkragar ????? unsure.gif wacko.gif
Tror varenda tvestjärt i detta avlånga land bestämt sej för att kalasa på min mangold o sallad ! sleep.gif Dom kunde väl lämna lite åt mej ? tongue.gif
amaira
Ojojoj du Blomstertant, hur högt tror du tornet skulle bli, om alla Sveriges tvestjärtar samlades i din pallkrage? rolleyes.gif rotfl.gif

ojojoj, nu måste jag bestämt be om ursäkt igen... blush.gif måste lära mig bli snäll...
Monarda
CITAT (Chamomille @ 04-07-2007, 19:29) *
??? Har aldrig hört talas om detta. Däremot hände en "lustig" sak när jag var liten. Jag satt i mormors kök och kliade mig i örat... Jösses vad det kliar sa jag och petade i örat. Och!!! Vad kom ut... Jo en tvestjärt... Snuskigt men sant.

Var det samma mormor som i Rödluvan? whist.gif Den här skrönan har jag hört förr!
Monarda
CITAT (amaira @ 05-07-2007, 09:54) *
ojojoj, nu måste jag bestämt be om ursäkt igen... blush.gif måste lära mig bli snäll...

Det ska vara lite klös i debatten, annars blir det inget kul! naughty.gif
pixieangel
Usch jag håller med Monarda...de är läskiga.

Jag har precis köpt hus och ja dom kom på köpet sad.gif När jag ser dom och skriker till så använder jag ett skånskt uttryck som gör att alla bara säger va ?? (även om de flesta av mina vänner även de är skåningar så är detta tydligen ett väldigt lokalt ord)

Jag vågar knappt skriva det och inte säker på att jag stavar det rätt men jag är uppväxt med att tvestjärt kallas "örnastört" och till de namnet fick man då höra alla skrönor. Och jo än idag känner jag i örat så fort jag sett en tvestjärt crying.gif

Mvh
Suss
Sailor Pluto
De som har problem med tvestjärtar kan få hyra min hund några timmar. Han nosar upp dem med osviklig precision och äter upp dem, både inne och ute sick.gif .
Ewa L
CITAT (Sailor Pluto @ 05-07-2007, 16:42) *
De som har problem med tvestjärtar kan få hyra min hund några timmar. Han nosar upp dem med osviklig precision och äter upp dem, både inne och ute sick.gif .

Det skulle jag behöva!! Kanske det går att träna Lucas till det. rolleyes.gif Hade iofs tänkt träna honom till kantarellhund, men han kan nog klara bägge. rolleyes.gif
amaira
CITAT (Ewa L @ 06-07-2007, 08:01) *
Det skulle jag behöva!! Kanske det går att träna Lucas till det. rolleyes.gif Hade iofs tänkt träna honom till kantarellhund, men han kan nog klara bägge. rolleyes.gif

Bara han inte blandar ihop det hela, och äter upp kantarellerna och lämnar hopsamlade tvestjärtar framför dina fötter. crazy.gif
Cassiopeia
Usch tvestjärtar är verkligen otäcka. Jag får gåshud bara jag tänker på dem. Igår oljade jag in vår nybyggda sandlåda (den hade stått under en presenning i nästan en vecka då det fattades lite material till den) och när jag började olja så kröp det ut hundratals tvestjärtar ur varenda springa! Fy attan vad vidrigt, jag hade gåshud över hela kroppen. Jag fattar inte hur så många tvestjärtar kunnat hitta dit och sätta bo där på så kort tid.
Hur gör man för att de inte ska trivas i sandlådan? Har ingen lust att ha en tvestjärtslåda liksom... *ryyys*
Chamomille
CITAT (Monarda @ 05-07-2007, 15:55) *
Var det samma mormor som i Rödluvan? whist.gif Den här skrönan har jag hört förr!

Nej! Det är sant!!! Inte för att hon la ägg kanske... Men en tvestjärt kom ut! Vi hade precis varit ute i skogen....
Gossen Ruda
Det händer att tvestjärtar förirrar sig in i öronen men det är extremt ovanligt. Dom gillar dock hål och små prång. Men att dom skulle äta sig igenom trumhinnan och in i hjärnan är bara skrönor. Dom blir utplockade långt innan.
Chamomille
rotfl.gif
Jaa, det får vi hoppas...
Sailor Pluto
Kom precis på en annan tvestjärtsberättelse som äckligt nog är sann biggrin.gif . Min mamma berättade att när de köpte sin nya säng, en skitsnygg variant med träram, så fick hon plocka både tvestjärtar och nån annan sorts kryp ur lakanen ganska länge fear.gif . De verkade bo i de små springor som fanns i träet. Nu kommer vi snart höra ljudet av springande fötter när folk springer och kontrollerar sina sängar rotfl.gif .
zaaritha
Jag tycker att tvestjärtar är lite otäcka! Men; tusenfotingar o gråsuggor är
ännu värre! Fy fasen!
Se´n är det jordlöparnas larver.................
Urrk!
Mängder här på gården o de kommer in också! fear.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon