Full version: Ha, jag var först
Anki V
I år hann jag före liljebaggarna. yahoo.gif

Krollilja

Äntligen! I fjol så åt liljebaggarna upp den innan jag ens hann reagera. I år så fick den myrmedel tidigt på försommaren och en massa passning. 15-20 baggar har jag dräpt på den liljan. crazy.gif

Förresten så hjälper skrämseltaktik på dagliljor som inte vill blomma..... g.gif
De hade inte blommat på tre år, dvs. aldrig så i kväll tog jag fram spaden för att gräva upp dom. I min lilla rabatt i sta´n har jag inte råd med växter som tjurar. Till min stora förvåning och glädje såg jag då att de hade fullt med knopp laugh.gif

/Anki
Krolliljan
Vad jag önskar att mina krolliljor hade kommit så långt. ( har sått och får väl vänta 7 år). Oh vad den är vacker.
Anki V
Jag är så glad över den! wub.gif

Samtidigt som jag fick löken (av en arbetskamtat, tack Margit) fick jag några lökfjäll också och de kommer nästan säkert att blomma nästa år. Håll tummarna för att de är vita också.

/Anki
eugenia
CITAT (dagliljan @ 04-07-2007, 20:03) *
Vad jag önskar att mina krolliljor hade kommit så långt. ( har sått och får väl vänta 7 år).

Hej
Är Krolliljan så långsam av sig? Är det en slags perenn? Du har alltså sått frön, det var intressant. Är den vanlig i frökataloger? Väldigt fin i alla fall.
Krolliljan
Jag skickade efter fröerna. Kommer inte riktigt ihåg varifrån, men kan kolla imorgon
Tezzla
CITAT (Anki V @ 04-07-2007, 20:00) *
Förresten så hjälper skrämseltaktik på dagliljor som inte vill blomma..... g.gif
De hade inte blommat på tre år, dvs. aldrig så i kväll tog jag fram spaden för att gräva upp dom. I min lilla rabatt i sta´n har jag inte råd med växter som tjurar. Till min stora förvåning och glädje såg jag då att de hade fullt med knopp laugh.gif

/Anki

Ja, skrämseltaktik på liljor funkar utmärkt! tummenupp.gif Har upplevt precis samma som du. Har en lilja av okänd sort som inte blommat på de tre åren jag bott här. Växer bra och ser fin ut men den vägrar blomma. Hade tänkt slita upp den och kasta iväg den men såg häromdagen att det kommer två långa stängler fulla med blomknoppar! yahoo.gif Så nu väntar jag med spänning för att se vad det blir för färg på blommorna.
Krolliljan
[attachment=4793:IMG_0001_7.jpg]

Jag varnade själv min vita flox. Den har aldig varit så fin.
skogstroll
jag har haffat en liljebagge från mina tre stackars liljor, sen har jag inte sett nån... (ta i trä)... hoppas liljorna hinner blomma snart... sweatingbullets.gif
Krolliljan
CITAT (eugenia @ 04-07-2007, 22:31) *
Hej
Är Krolliljan så långsam av sig? Är det en slags perenn? Du har alltså sått frön, det var intressant. Är den vanlig i frökataloger? Väldigt fin i alla fall.

Nu hittade jag var jag köpt krolliljefröerna. På raravaxter.com
eugenia
Tack, då ska jag kolla upp det. Det vore kul om det lyckades...
zaaritha
Eugenia: satte lökar, de blommade året efter!
Men "fjällen", de tog tre år på sej!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon