mamamaggan
04-07-2007, 21:22
Har en vindruva i kruka på balkongen. Inköpt i år och omplanterad i en stor kruka.
Men ,hur gör jag nu ? Ser ju inga blomknoppar på den så jag antar att den inte kommer att blomma i år. Ska jag bara låta den växa nu i år ? Om den ska beskäras något , när ska det göras ?
Erika KBA
16-07-2007, 07:59
Jag är ingen expert men när jag bodde i lägenhet hade jag en Zilga-druva på balkongen. Vindruvan ska beskäras hårt. Mina tips är att beskära efter hand som den växer.
Jag har utgått från att spara en eller ett par stänglar som huvudstock, de beskär jag bara en gång om året på hösten. Övriga sidoskott låter jag inte bli längre än 25 cm. Får stängeln en druva klipps den av ett blad över klasen.
Huvudstocken låter jag bara bli ca 10 cm längre varje år, alltså rejält nedskuren på hösten. J
Jag har iaf haft tur med min, inga problem med frosten och druvor varje år. =)
Åsa, mälardalen zon 2
16-07-2007, 09:29
Om det är en staketvindruva behöver man egentligen inte göra någonting med den de första åren, ifall man har plats att låta den sprida ut sig, staketvindruvor behöver ju inte skötas efter samma regler som de "vanliga" vinrankorna. Men får man ont om plats, en staketvindruva kan ju växa ganska mycket kan man korta in de rankor som inte har bär så att de bara blir 2-4blad kvar. Jag lät mina staketvinrankor växa helt fritt de 3-4 första åren men jag hade plats att låta dem växa så de tog upp en mycket stor yta + de är planterade i marken så rotsystemet har inga problem att försörja en stor bladmassa och en sisådär 100klasar per planta
(fast inte iår jag kapade ner de flesta superhårt i höstas + jag har sommarpincerat hårt nu i sommar för att hålla dem små, huset och förrådet ska målas och jag tror det blir minst skador ifall jag håller dem små, tror inte jag kan prata med de som kommer det verkar som om firman har en hel del polsk arbetskraft, de jobbar nu längre upp på gatan).
mamamaggan
16-07-2007, 10:12
Jag har en Vitis " Boskoop Glory " och har tänkt att den ska få klänga uppe i takbjälkarna på min inbyggda balkong. Den står i en stor kurka men jag antar att jag måste byta till dtörre vartefter.
Så då kan jag låta den växa nu och sedan ta ställning till hur jag ska göra ?
Åsa, mälardalen zon 2
16-07-2007, 15:59
Ja det går bra att låta den växa.
mamamaggan
16-07-2007, 19:12

Åsa !
Då kan jag göra som jag tänkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.