Full version: Kieåsen
Kajsa i Arvika
Har väl kanske inte direkt med blommor och trädgårdar och göra men, e det någon här som har varit på Kieåsen i Norge och kan berätta lite mer?

Har drömt om att åka dit och "Gå upp" ända sedan mamma envisades med att låna Bror Ekströms bok "Folket på Kieåsen" om och om igen på 80talet!!

Det verkar så vidunderligt vackert!! Hur långt e det dit, camping i närheten etc etc?
irre
Det finns en bok om Keiåsen, som är skriven av en som bott där. Jag kommer inte ihåg vad den hette men den var tjock och bra. Nu har jag läst att det finns bilväg upp men det som är beskrivet i boken är hur de klättrade på berget. Mycket bra bok, biblioteket kan säkert hjälpa till. Det ligger utanför Bergen, söder om tror jag. Jag fick reda på detta ställe efter vi varit i Bergen (12 år sedan) så jag har inte varit där själv.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi har precis varit i Norge med husbil och då bland annat vid Hardangefjorden.

Damen på turistbyrån i Kinsarvik berättade om det och jag tror hon sade att man går från Eidsfjord.

Elisabeth
Den som letar, den hittar

Stien till Kjeåsen fjellgård
Utgångspunkt Simadalen (vid eidfjord) Frå parkeringsplassen ved Sima Kraftverk går vegen till venstre. Vegen stoppar ved ei bru och går over i ein sti. Denne förer til Kjeåsen. Turen tek omlag 3 - 4 timmar t/r og krev godt fottöy og respekt for bratt terreng

www.eidfjordinfo.com

Elisabeth
Lilla Birka
SVT har visat Kjeåsen och dess nuvarande enda innevånare i ett av avsnitten i serien "Där ingen skulle tro att någon kunde bo". Jag har den på video, det går säkert att få tag på den via SVT. Det är vidunderligt vackert och jag skulle väldigt gärna vilja åka dit, tyvärr klarar jag inte att gå som de gjorde utan skulle nog använda bilvägen upp.
Hela området där är enastående vackert
renate
Jag har varit upp på Kjeåsen för några år sedan,efter jag läste boken vill jag ser det i verkligheten.otroligt vackert.Förra sommaren var sonen och hans sambo där uppe,även de var begeistrat.Jag har en bild från Kjeåsen i min mobil som sonen skickade till mig.Hela Hardanga Vidda är otroligt vacker.
Nästa sommar bär det av till Norge igen.
CITAT (renate @ 13-10-2007, 22:22) *
Nästa sommar bär det av till Norge igen.

Vi funderar också på det. Men även Gotland skulle locka mig.

Elisabeth
Kajsa i Arvika
Gotland e fantastiskt underbart!!!
CITAT (Kajsa i Arvika @ 14-10-2007, 14:25) *
Gotland e fantastiskt underbart!!!

Ja jag skulle gärna åka dit men också Norge lockar igen. Eller norra Sverige?????

Men vi har ju några månader framför oss som vi kan planera. Nu håller vi på och nattar husbilen för vintern

Elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon