jan_malmberg

Se , vanlig tändsticksask

En för mig okänd Växt (60lit kruka)

Hoppas att ni kan ge mig tips om denna kraft växande plata..
Åsa, mälardalen zon 2
Jag svarade på frågan i småprat och det skulle kunna vara en Cissus men de brukar vara flikigare så jag har nog börjat luta mera åt Tetrastigma hållet numera. Gissar Tetrastigma voinierianum = kastanjevin
jan_malmberg
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 05-07-2007, 13:20) *
Jag svarade på frågan i småprat och det skulle kunna vara Cissus rhombifolia men de brukar vara flikigare så jag har nog börjat luta mera åt Tetrastigma hållet numera.

Hej Åsa
Jo, jag såg att du varit inne på småprat. Tänkte att jag det fanns fler på denna sidan som vill hjälpa mig.
Att det är en cissus står utom all tvivel, vi får väl se om du kommer närmast med ditt "Tetrastigma voinierianum = kastanjevin".
Tackar alla som deltar "Janne"
Chamomille
CITAT (jan_malmberg @ 05-07-2007, 13:16) *

Se , vanlig tändsticksask

En för mig okänd Växt (60lit kruka)

Hoppas att ni kan ge mig tips om denna kraft växande plata..

Det är ett kastanjevin. Var rädd om den...
jan_malmberg
CITAT (Chamomille @ 05-07-2007, 13:36) *
Det är ett kastanjevin. Var rädd om den...

Hej! vad menar du med att vara rädd om den??
Miamamma
Jag köpte en planta Kastanjevin och den ser ut som din planta.
Jag råkade stöta till den nya utväxten lite och då skrumpnade den och föll av. Sen växte det ut en ny utväxt och då stod plantan i drag så den rasade i golvet och samma sak hände. Min slutsats är också att man måste vara rädd om den.
jan_malmberg
CITAT (Miamamma @ 08-07-2007, 21:22) *
Jag köpte en planta Kastanjevin och den ser ut som din planta.
Jag råkade stöta till den nya ut växten lite och då skrumpnade den och föll av. Sen växte det ut en ny utväxt och då stod plantan i drag så den rasade i golvet och samma sak hände. Min slutsats är också att man måste vara rädd om den.

Tackar för om tanken av min kastanjevin. Just nu växer den så det knakar, några cm om dygnet.
Är fortfarande nyfiken på skötsel och övriga råd avseende ovannämnda planta.
Mvh Janne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon