Kajsa i Arvika
05-07-2007, 13:05
Jag sådde mörkbladig smällspirea i vintras och undrar nu... de plantor som för dagen inte e särskilt mörkbladiga, ändrar de sig och blir mörkare eller ska man sålla och bara behålla de ex som E mörka redan nu?
Ophelia
05-07-2007, 14:03
Intressant. Jag skulle nog behålla alla och se vad som skedde.
Eva 33c
05-07-2007, 16:35
Jag har också sått smällspirea, och tagit hand om självsådder. Min erfarenhet är att de inte mörknar. Så vill du bara ha de mörka kan du nog sortera bort de andra. I allafall skulle jag göra det.

Jag fick en riktigt mörk när jag sådde fröna från den vanliga gröna också.
Krolliljan
05-07-2007, 17:01
Har inte sått utan köpt, men varje år kommer nya skott underifrån och de är gröna. De mörknar sen.
Kajsa i Arvika
05-07-2007, 17:52
Ooookeeeeyyyy.... hmmmm.. vilken tur att jag inte har så många småttingar av den utan att jag kan spara allihop med gott samvete..
Så får vi väl se vad det blir av dem..
Eva 33c
05-07-2007, 20:53
CITAT (dagliljan @ 05-07-2007, 18:01)

Har inte sått utan köpt, men varje år kommer nya skott underifrån och de är gröna. De mörknar sen.
Vad intressant, för min beter sig inte alls så! Det kommer överhuvudtaget inte nya skott nerifrån uten den växer till på höjden och bredden på de grenar som finns. Och den har aldrig några gröna blad. Kanske finns olika varianter?
Delphinum Belladonna Physocarpus Diabolo.jpg
Krolliljan
09-07-2007, 08:10
[attachment=4966:IMG_0001_3.jpg][attachment=4967:IMG_0001_4.jpg]
CITAT (dagliljan @ 05-07-2007, 18:01)

Eva 33c
09-07-2007, 09:53
Vad lustigt att de är så olika i växtsätt! Jag var just ut och tittade på min, och där samlas alla grenar i en enda stubbe vid markytan som nu är ca 10 cm i diameter. Inte ett "rotskott" så lång ögat når. Jag är helt nöjd med utseendet på den men undrar ändå varför det är sådan skillnad. Om det kan bero på "sorten" eller växtmiljön. Den lilla frösådda plantan växer likadant. Jag har aldrig klippt ner min, kanske den skulle skjuta nya skott från marken då? Har du klippt din?
Krolliljan
09-07-2007, 10:02
Först uppbyggnadsklippte jag den i tre år( och fick ingen blommning alls).I år blommade den för fullt och slår rotskott, men kanske det slutar nästa år eftersom jag inte klippt den nämnvärt i år.
Eva 33c
09-07-2007, 10:24
Aha, då är det nog förklaringen. Jag köpte min 1999 och har faktiskt aldrig beskurit den alls. Den växer i "fontänform" och blommar på överhängande grenar. Den är ca 2 meter hög nu.
Nu är blomningen över och frökapslarna börjar ändra färg till rött.
[attachment=4972:physocar...diabolo1.jpg]
Bild på "stammen"
[attachment=4973:physocar...diabolo2.jpg]
Helen i Piteå Zon 5
09-07-2007, 12:01
Jag har frösått rödbladig smällspirea för några år sedan och ung. drygt hälften blev grönbladiga och resten rent rödbladiga. De gröna växte dubbelt så fort som de röda, gröna ändrade aldrig färg utan förblev gröna. De rödbladiga planterade jag sedan ner 3 och 3 och numera är mitt kvarvarande ex. en fin buske på drygt 1,5m.
dålig bild men håll till godo
http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist...106_diabolo.jpg
Kajsa i Arvika
09-07-2007, 12:34
Ja det har jag också märkt att de ex som e gröna växer mycket snabbare än de mörka.. hur kommer det sej?
E det rent generellt så att mörkbladiga varianter växer långsammare eller?
Min erfarenhet är att de rödbladiga växer långsammare och jag tror att det beror på att de är framavlade, modifierade. Nästan alla växter med ej naturliga färger eller former växer långsammare.
Har man ett träd med en annan bladfärg än grön och det kommer ett grönt skott ska man klippa bort. Detta för att inte den gröna färgen ska ta överhanden på växten.
Säg gärna till om min teori är felaktig.
Mvh Anna
Eva 33c
09-07-2007, 13:47
CITAT
Ja det har jag också märkt att de ex som e gröna växer mycket snabbare än de mörka.. hur kommer det sej?
Kan det ha någonting med klorofyll och fotosyntes att göra? Jag har inte processen helt klar för mig, men visst är det väl med klorofyllet i bladen som växterna kan omvandla energin från solen till energi åt sig själva sas. Om ett rött blad har mindre (har det det?) klorofyll i sig än ett grön så skulle det kunna betyda att den inte kan tillgodogöra sig solenergin lika effektiv? Vad tror ni om den teorin?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.