Agnetha W
02-07-2003, 21:05
Hej på er alla duktiga,
har en granne med en jättelik magnolia - som jag 'får ta sticklingar av'. Men - kan man det? Hur?
med tack på förhand från novisen i buskarna - Agnetha W
Det går bra att ta stickling av magnolia, gärna nu på sommaren. Skär/klipp av en stickling, skrapa ev barken några cm upp (stimulerar rotbildning på fler ställen än bara själva snittytan) doppa ev i rotningsmedel (prova utan, lyckas det inte så skulle jag prova med rotningsmedel som stimulerar rotbildning). Sätt sticklingen i sandblandad jord, låt bara en liten bit sticka upp med 2-3 blad (alltför många blad gör att sticklingen torkar ut), sätt en påse över. Men kontrollera att det inte blir alltför fuktigt.
Jag var i en botanisk trädgård i Italien - i Lago Maggiore, där Magnolior Azaleor, Kamelior (jo då, jag fick plats med en i handbagaget hem!) och Rododendron trivdes ypperligt. De var stora som tallar! I alla fall så såg jag i botaniska trädgården att de hade snittat på träden där de stod och satt jord under snittytan med en liten påse om. Jag vet inte vad sättet kallas, men så gjorde i alla fall de i där!
Harebra!
BigDaddy
21-10-2009, 21:36
Jag har sett en fin Magnolia i krokarna. Vilket är enklast är det att sätta från frö el stickling?
Stickling verkar ju lite svårt tydligen men är det samma för om man sätter frön?
Hittade åter igen en väldigt gammal tråd jag lånar.
Jan Lindgren
21-10-2009, 22:12
Hej!
Frön ger en varierad avkomma. Använd fröplantan som grundstam och ympa på den planta du gillar.
MVH
Jan Lindgren
BigDaddy
21-10-2009, 22:24
CITAT (Jan Lindgren @ 21-10-2009, 23:12)

Hej!
Frön ger en varierad avkomma. Använd fröplantan som grundstam och ympa på den planta du gillar.
MVH
Jan Lindgren
Jag vet inte riktigt ens vad ympa är. Hehe

Newbie
Jag kan ju testa både och visserligen. Både fröså & ta stickling.
När ska detta göras dock?
Stå ute/inne?
Förstått då jag läst vilken jord & att den ska ha påse om sig.
Huggorm
23-10-2009, 16:18
Går det bra att ta sticklingar på hösten? Jag har nyligen planterat en magnolia kobus, och jag blir tvungen att stamma upp den så småningom. Helst skall man ju inte skära i magnolia alls, men om det skall göras är det väll bäst under JAS?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.