Jan Lindgren
Hej!
Är du intresserad av bär? På Denningarums gård i norra Skåne har jag påbörjat en samling av bär och fruktplantor. Meningen är att alla intresserade ska kunna komma dit och se olika sorter och hur de utvecklar sig. Det kostar inget att komma och titta och alla är välkomna. Jag har hittills lyckats få ihop ca 120 sorter och det ökar hela tiden. Jag finansierar det hela med egna pengar och får inga bidrag. Som tur är finns det vänliga människor som bidrar med sticklingar. Jag har tex 11 olika kiwi, 5 st tranbär , 7 blåbär, 21 hallon och björnbär och en massa annat. Denningarums gård är ett mycket trevligt ställe att besöka med många olika aktiviteter. Vill du veta mer om Denningarum så ka du läsa på deras hemsida. www.denningarumsgard.nu
MVH
Jan Lindgren
Victorsfru
Hej Jan
Med så många olika hallon, så kanske du kan välja en sort åt mej som skall vara (helst) med stort och välsmakande bär, riklig skörd (så klart), men det viktigaste är att den ska klara av 35gradig värme (mest året runt) med undsättning av en regnskur mest varje dag (sydamerika)
mvh
Ingegerd
KURT
CITAT (Victorsfru @ 08-08-2007, 08:29) *
Hej Jan
Med så många olika hallon, så kanske du kan välja en sort åt mej som skall vara (helst) med stort och välsmakande bär, riklig skörd (så klart), men det viktigaste är att den ska klara av 35gradig värme (mest året runt) med undsättning av en regnskur mest varje dag (sydamerika)
mvh
Ingegerd

Värmen i sig är nog inget så stort problem. Men det blir ofta problem med växter som är anpassade för vintervila om de inte får det. Ofta behöver de vintervilan för att kunna t ex kunna börja blomma. Jag har t ex hört någonstans att man med kemikalier kan stressa fram något som liknar vintervila om man odlar äpplen i varmt klimat utan vinter.
Jan Lindgren
Hej!
Tyvärr sknar jag erfarenhet av tropisk odling. Jag vet inte om det går att odla hallon när det är varmt året om och varför ska man odla hallon när det finns så många andra spännande växter att prova. Jag tittade i "The Berry Growers Companion" och hittade ett hallon lämligt för sydöstra USA. Det heter Dormanred. Jag tror att det är en annan sort än den som säljs under det namnet i Sverige. Du får kolla nätet och se om du hittar en riktigt sydlig sort. Förmodligen måste man kunna spanska eller portugisiska för att söka.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon