Full version: Stäppkål
Mollis
Hej!

Jag har en Stäppkål (Crambe Cordifolia) som jag haft i ca 5 år, jag har den i en ganska torr, väldränerad rabatt i väst-läge. Den ska ju bli meterhög och formligen explodera i moln av små vita blommor rolleyes.gif jag har dock aldrig sett tillstymmelse till varken moln eller annat i blomväg. Snart tror jag att jag helt enkelt ger upp....

Är det någon som har en dylik och fått den att blomma? Snälla dela med av tips thanks.gif

//Mollis
kerstin z5-6
Javisst .. de blommar alla år -men de vill inte ha det för torrt -antigen får du vattna kopiöst och /eller kanske blanda i mer fuktighetshållande jord , ev för lite sol med -men det är nog mest vatten som fattas

Mollis
Tack snälla!

Då vet jag att den verkligen kan blomma, och jag ska flytta den till ett annat läge som är mer gynnsamt för det där med att vattna kopiöst lät jobbigt w00t.gif

/Mollis
kerstin z5-6
Var försiktig i så fall -de har djupa sköra pålrötter -borde gå att flytta men man får ta det easy och gräva mycket djupt i så fall angel_not.gif
Mollis
Tack igen! Och jag glömde att säga: Himmel vad fint du har det tummenupp.gif
renate
Jag hade en stäppkål uppdraget med frö.Efter några år blommade den,eller exploderade i en sky av vita blommor.Men jag hade planterat den på fel ställe,den tog över halva trädgården,så jag grävde upp den.Att flytta den om den har etablerat sig är lite tveksamt,som Kerstin säger har den djupa pålrötter så tar det väldigt försiktigt.
Miamamma
Jag frösådde ett år och andra sommaren blommade den. Sen dog den. Varför?
kerstin z5-6
de kan "krypa upp med rötterna under sommaren särskilt i norrzoner -marktäck med lite jord på hösten klarar den sig bättre
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon