Full version: Fått en vinranka
160kvm stort hus
Hej!
Jag har fått en vinranka, himrod.
Men jag vet inte vad jag ska göra av den. Klarar den sig ute?
Kan man plantera den på friland?
Annars har jag en 40kvm inglasad altan i halvsöderläge.
Tyvärr är det trägolv så man kan inte gräva ner den där.

Fungerar det med kruka kanske?

Annars kanske man ska plantera den mot husväggen i söderläge?

Mvh G
Åsa, mälardalen zon 2
Den är härdig till runt zon 3 så i Haninge borde det inte vara några problem att plantera ner den i marken. Och du bör plantera den ganska snart (vinrankor ska ju helst planteras på våren) så den rotar sig väl innan vintern. Plantera den i ett soligt och kanske lite mer skyddat läge gärna mot någon husvägg el dylikt. Plantera växten i den befintliga jorden i trädgården som du kan blanda upp med ex. kompost eller köpt planteringsjord (gräv en ganska rejäl grop som du jordförbättrar upp men ha inte i bara köpejord utan blanda upp den befintliga jorden).

De första vintrarna kan du ev. slå in den i säckväv, man kan behöva vattna de första säsongerna sedan brukar vinrankor klara sig ganska bra de har ju ett mycket djupgående rotsystem. Det tar ca 3-4år innan man brukar få skörd på Himrod.

Himrod får ganska långa klasar med kärnfria söta gröna druvor

160kvm stort hus
Tack för svar!

Nu bor vi inte längre i haninge utan vi har flyttat till eskilstuna.
det ligger ju ännu mer "söderut" så det bör väl inte vara några problem.

Tackar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon