Full version: trädgårdsplan
pixieangel
Hejsan smile.gif

Nu när man sitter och bläddrar i trädgårdstidningar och böcker så pratas det en del om en trädgårdsplan.

Jag hade tyckt det hade varit jättekul att ha en ritning över min trädgård med vilket som är var osv men jag är kass på att rita... Men det hade ju underlättat en hel del nu när jag försöker identifiera allt i min trädgård

Så jag undrar är detta något som ni använder att ni har allt uppritat och skissat på ? Och om ni gör så använder ni något program eller ni har bara ritat det på frihand?

Som sagt jag är bara lite nyfiken, och tänkte där kanske fanns något bra program smile.gif

Mvh

Suss</FONT></FONT>
Mollis
Hej, rent spontant tror jag nog att det är MYCKET lättare att göra det för hand. Det är nog halvsvårt att hitta ett program, för att inte tala om jobbet att lära sig programmet, som dels funkar för att rita upp hur man har det och dels tar hänsyn till en massa parametrar som sol, skugga, höjd etc... Gör man en handskiss kan man ju ha egna beteckningar för saker... Detta är högst personligt men det finns kanske nån som har bra förslag...

//Mollis
Tullia
Jag har tagit den som finns på kommunen. (De har arkiv å ansökningar på bygglov o d) Sedan har jag scannat in den på datorn och suddat ut onödig text och saker som inte stämmer (gimp funkar ra). Sedan har jag tryckt ut den och förstorat upp den ett antal gånger på en vanlig kopiator. Går säkert att göra det smidigare. Har tryckt upp ett antal kopior som jag sedan skissar på.
Bee
Jag har gjort en väldigt schematisk bild i PowerPoint, mest för att jag skall veta vad som finns var.

[attachment=4810:NyaRabatten07.ppt]

Det här är min nya rabatt. Har tänkt göra likadant med de andra rabatterna.
Krolliljan
Jag gör en liten skiss med "måtten" i exell. Sen ritar jag för hand. MEN jag har sett och provat "sketchup". Tyvärr hade jag inte tålamod att lära. Men det är säkert ett jättebra program.
Ophelia
Jag hade en markplanering som jag förstorade upp och som jag hade som grund. Tog sedan kalkeringspapper och ritade in alla nuvarande buskar, träd, stenar m.m. som fanns. Kunde sedan laborera med kalkeringspapper och rita lite nytt här och där. Bra är att kanske markera in det som bedöms vara svårt/omöjligt att planera bort, som en fast del i planen (precis som ett hus). Jag tog även en massa foton av trädgården (olika vinklar) för att ha något mer konkret visuellt att planera efter. Förde sedan över idéerna på ett vitt papper och där kan man ju göra väldigt olika. Jag målade med akvarellpennor och namngav (växtsorter) vid sidan om. Annars kan man göra en planering som Bee har gjort (jättesmart gjort, ska lära mig det).
Zpira
Pdf-filen var inte alls dum, men jag inser att ska jag kunna ha bra överblick så måste nog jag komplettera m färger. Det får blir för hand först. Varför kan inte trädgårdshandlarna ha färdiga, enkla planteringsförslag som man kunde få bli inspirerad av?! Eller kunde inte de ha ett "program" där man kunde mata in rabattens storlek och vilka växter man redan har eller vet att man vill ha och så kunde man få förslag på andra växter som passar ihop. Hm... jag drömde mig visst bort där whistling.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon