Full version: Sjuk epi
stella08
Först var det ett blad, sen började den växa jättefint och nu plötsligt ser det ut så här:

sjuk epi.jpg

Undrar vad som har hänt... Ser den ut att vara bränt? Den har stått i i söderfönster ett tag... Har jag kanske duschat den för mycket? Eller är det ett tecken på någon sjukdom? Skrumpningen i mitten har iallafall avstannat nu och jag har tagit bort allt det torra. Men nu börjar samma sak på sidoskotten. Undrar om jag ska försöka behålla det som räddas kan och ge kaktusen en ny chans eller är det kört?

Anki på Öland
Har inget svar men undrar detsamma, vad är fel??
Min står ute och den är fortfarande fast och känns normal.
[attachment=4855:kaktus.jpg]

Anki
Anki på Öland
Ingen som vet vad det är för fel med våra kaktusar????
ANki
stella08
Ingen verkar bry sig om oss och våra epiproblems på det här forumet, Anki a0a.gif
Så jag bestämde mig för att anlita extern hjälp.
Våra kaktusar är med stor sannolikhet angripna av botrytis, ett slags mögelsvamp. Att spraya med lite bikarbonat löst i vatten kan ha viss effekt. Annars ska man ta undan plantan från samlingen och isolera den i ett annat rum tills den antingen dör eller tillfrisknar. Det finns bara ett preparat och det är inte tillåtet för oss amatörer. Det heter Rovral (Bayer).
Den viktigaste förebyggande åtgärden är bra luftcirkulation.
Så ligger det till.
Anki på Öland
OK, tack! Får ta bort den från pelargonerna då..... sad.gif Fast bättre luftcirkulation än ute kan den knappast få...... smile.gif
Anki
Fenja
Mina episar har också drabbats av det där... jag har ställt ut alla så får vi se...
Mvh
Fenja
Rossi
Mina Epiphyllum har också sådana skador ibland men jag har aldrig upplevt det som att växten mår dåligt av det. Jag klippar av de anfrätta bladen vid lämpligt tillfälle.

Se här en av mina plantor med skada men som nu blommar så vackert.

[attachment=5058:Epi.jpg]

Monarda
Mina får också torra bruna fläckar på bladen men blommar villigt i alla fall.

P1010823a.jpg

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon