Kajsa H
Planterade gula sättlökar tidigt i våras, zon 1. I juli blommade de vackert med vita bollar på höga stänglar, men under jord blev det små och träiga lökar. Ingen vidare skörd alltså. Kan någon tipsa om vad detta kan bero på och hur jag undviker det till nästa säsong?
Åsa, mälardalen zon 2
Troligtvis har sättlöken råkat ut för lite för mycket kyla antingen under lagringen innan du köpte sättlöken eller så sattes den ut lite för tidigt så att den upplevde det som att det var vinter. Lök är 2-årig och går i blom då den har blivit utsatt för en vinterperiod.

Tyvärr kan man inte se på sättlöken om den blivit utsatt för kyla när den säljs i butik. Det sägs att små sättlökar inte går så lätt upp i blom + att de ger de finaste lökarna, men jag vet inte om det stämmer. Ska man vara absolut säker får man nog ta och så lökfrö inomhus tidigt på våren och sedan plantera ut småplantor. I zon 1-2 brukar det inte vara något problem med att få skördeklara lökar från frösådd.
Monique
Tack Åsa

för den förklaringen, samma sak har hänt mig men jag trodde att det var jag som gjort fel laugh.gif
Jörgen
Hej lök odlare.
En gammal kompis till mig nämnde en gång för mig att löken fick aldrig utveckla sin blomma för då tog den näringen från löken. Då bidde det ingen
lök nästan. Knoppen skulle klippas av innan. Förresten ni glömde inte ge löken lite kalium i form av vedaska. Det funkar alltid för mig.
Kajsa H
Tack för tips. Kanhända var det leverantörens fel trots allt, skönt för mig att höra... Jag har för mig att sättlökarna inköptes i en livsmedelsaffär, så de kan nog ha blivit kylförvarade tillsammans med frukt och grönt. Vedaska har de däremot fått.
Hannele
Nästa sommar ska jag med flit plantera lök för blommornas skull! Purjolök är tydligen vackrast...
Kajsa H
Nu har det hänt igen! Löken börjar få blomknoppar. I år har jag köpt sättlökarna på ett annat ställe. Verkar osannolikt att de skulle blivit köldbehandlade där också tycker jag. Skulle det kunna bero på fel gödsling? Jag har gödslat rätt ordentligt tidigt på våren med hästgödsel, kompost och vedaska. Jorden är mycket sandig.
digitalkarin
Knipsa bort blomknoppen så att den inte går iblom. Det kanske kan hjälpa löken.
Troligtvis var det för kallt när du satte löken, eller kom en köldknäpp strax efter.
Susanna
CITAT (digitalkarin @ 29-06-2003, 17:12)
Knipsa bort blomknoppen så att den inte går i blom.

Hej!

Tänk också på att lök som satt blom inte går att lagra särskilt bra. Bör ätas tidigt på hösten!

Mvh
Susanna
Hannele
Jag planterar gullök, Allium cepa, med flit i blomsterrabatten. Billig och vacker.

Cilla
Här ska det bli lök i blomsterrabatterna nästa år. Bra idé!
Kajsa
Hannele, matlök i rabatten så snyggt. Petar du ner dom på våren och
när blommar lökarna? Får lust att prova. rolleyes.gif
Eva i Västerås
För mig har kepalöken alltid gått i blom när jag satt den för tidigt.
Chalottenlök och potatislök går bättre att sätta tidigt, gul lök sätter jag numer i mitten av maj. Det blir mycket sällan blommor.
Fast jag ska nog fixa några blomlökar i rabatten, jag med. Jättesnyggt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon