kricke1
Hej!
Har en melon i mitt växthus och den har nu fått en gul blomma (ser ut som en liten melon) på baksidan av blomman är det en liten melon som är på väg ? flirting.gif

Om det är en melon bakom blomman hur ska jag kunna befrukata den med hjälp av hannen??
Jag förstår inget av det dära confused.gif finns det någon som kan hjälpa mig? att förklara hur man kan se skillnaden på blommorn hanne/hona osv..
Skulle vara snällt om någon nummrerad upp 1 gör så och så 2.. osv rolleyes.gif

sos.gif
Tosan
Nu är inte jag nån expert misslyckades totalt med mina ifjol... Men, av att läsa härinne tror jag mig veta vad jag gjorde fel, jag pollinerade inte och vattnade nog för mycket....

Iaf...

Honblomman är den med en minimelon på. Om du tar en mjuk pensel och rör runt i en hanblomma först och en honblomma sen, så bör den bli pollinerad och du får en frukt. Blir inte honblomman pollinerad så skrumpnar frukten ihop och faller av.

Ja, svårare än så verkar det inte vara. Fast då är det ju inte alla som har så ogröna fingrar som jag heller tongue.gif
Hoppas du får din första melon snart. Lycka till!
kricke1
CITAT (Tosan @ 05-07-2007, 22:22) *
Nu är inte jag nån expert misslyckades totalt med mina ifjol... Men, av att läsa härinne tror jag mig veta vad jag gjorde fel, jag pollinerade inte och vattnade nog för mycket....

Iaf...

Honblomman är den med en minimelon på. Om du tar en mjuk pensel och rör runt i en hanblomma först och en honblomma sen, så bör den bli pollinerad och du får en frukt. Blir inte honblomman pollinerad så skrumpnar frukten ihop och faller av.

Ja, svårare än så verkar det inte vara. Fast då är det ju inte alla som har så ogröna fingrar som jag heller tongue.gif
Hoppas du får din första melon snart. Lycka till!

smiley_small_hug.gif thanks.gif
Tosan
Så lite så smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon