I år har alla mina stockrosor fått den oranga rosten trots att jag knipsade av de första bladen i våras. Jag har ganska många olika stockrosor, de har orkat växa upp ordentligt och knopparna ser bra ut men rosten är spridd på alla blad och stjälkar.
Jag tänkte knipsa ned dem helt efter blomningen och inte låta dem gå i frö - men kan rosten leva på rötterna också?
Någon här som lyckats minska stockrosrosten när den väl spritt sig ordentligt?
Krolliljan
05-07-2007, 17:29
Läste någonstans att rosten lever i jorden och att stockrosor som står vid hus i uppvuxna nästan ur asfalten eller ur stenläggningen klarar sig bättre p g a att det inte stänker upp från jorden vid regn och vattning. Vet inte om det stämmer men jag har varit väldigt försiktig när jag vattnat i år. Det kan vara inbillning men jag tycker att rosten har blivit mindre.
Jag plockar åkerfräken, en full kastrull och kokar det i vatten MINST tio minuter. Silar och blandar i blomspruta 1-2 delar i 8 delar vatten. Spruta förebyggande direkt på våren och senare under perioden om det finns kvar. Jag gjorde så i fjol och i år har ingen av mina rost.

Mvh
Fenja
Miss_Berggren
08-07-2007, 21:05
Rosten uppkommer även lättare om stockrosorna står för torrt har jag läst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.