Full version: Växter för humlor?
TantGredelin
Jag har inte läst boken, men i nån tidning stod det att Göran Holmström, i sin nya bok om humlor, uppmanar alla att plantera minst två typiska humleväxter. Jag undrar om någon vet vad man ska plantera? Fruktträden är förstås humleväxter och jag har sett att oregano drar till sig flera humlesorter, min honungsros blir också uppvaktad. Vad mer kan man plantera? Vi har massor av humlor här och jag vill gärna ha fler.
Kajsa i Arvika
Hemma har jag lagt märke till att Sedum Matrona, Temyntan och Alpmartornet e riktiga humlemagneter!!! Älskar humlor!! wub.gif
Gossen Ruda
Olika humlearter gillar olika blommor och dessutom är det lite individuellt. Om jag vaskar lite i texten så kan jag föreslå olika savior, nepata, fingerborgsblomma, nävor, vädd, lavendel, bolltistel, rosenflockel och honungsfacelia.
Eva 33c
När sälgen blommar hos mig surrar det i den som en motorväg på avstånd, sälgens blommor är värdefulla för humlor eftersom det inte finns så mycket annat som blommar så tidigt. Kanske kan man spara någon sälg i utkanten av sin trädgård.
Lönnen brukar också surra trevligt när den blommar.
I år klippte jag aldrig min lilla oxbärshäck, och det var ett rent nöje att gå längs den och lyssna på humle (och bi-) surret. Som en motor lät den.
Nu kryper de in och ut ur alla digitalisblommor, även alunrotens blomstänglar är populära. När sedan lammören slår ut är de favoriter också. Jag har en känsla av att alla blommor som sitter i "ax" verkar vara tilldragande på humlor, kanske är det effektivt med så mycket blommor nära varandra, vad vet jag.
Lejongap vill jag minnas är poppis också, där kryper de in helt och hållet i "gapet" och rumsterar om. smile.gif
kerstin z5-6
De verkar helt galna i den vita bolltisteln .. går tom att klappa när de sitter på den smile.gif
TantGredelin
Ojdå Kerstin! Jag har samma ros som du, fast den står still!
Så bra förslag, jag har blå bolltistel och visst en del humlor gillar den, så den kanske ska räknas, Herr Ruda har läst på och ett par av hans förslag har jag redan, men jag nappar på salvior, tror jag. Geranium kanske beror lite på sorter, för jag har en geraniumrabatt med 5-6 olika sorter och har inte märkt nån direkt rusning. Fingerborgsblomman kommer och går och visst finns det alltid en humla i närheten eller inuti. Rosenflockel var en bra påminnelse, den var jag på väg att skaffa men glömde bort det. Det är en pampig växt dessutom. Tack för era svar, hoppas många läser och nappar på att slå ett slag för humlan. Måste nog köpa boken, det är bara några år sedan jag fattade att det finns fler än de tre-fyra sorter jag varit van att se. Överhuvudtaget insekter som finns i trädgården börjar bli intressant.
Anki V
"Bygg/placera ut" ut humleholkar!

Vi har massor av humlor! i våran......trädgård, hm, uppodlad yta menar jag.

http://www.bioresurs.uu.se/myller/jordbruk/humlebo.htm
Men trots en massa besvär att försöka få humlorna att bo på "rätt" ställe så väljer dom att "boa" innanför panelen på altanen.....och humlor kan vara aggresiva när de känner sig hotade g.gif (i alla fall känns det så när de annfaller fear.gif )

/Anki
KURT
Eftersom humlorna tillhör de pollinerande insekter som är ute allra först på våren, så är det nog allra viktigast att se till att det finns blommande växter åt dem då. Under sommaren lär de sällan lida brist på blommande växter.
Zpira
Stäppsalvia går hem! Jag har fullt på mina "blomstavar". Har för mig att de gillar rosenstaven också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon