Full version: Gullregn
Anki.P
Hej.
Är det någon som vet hur man gör nya plantor av Gullregn? Sår man frön från skidan eller hur går det till? Tack på förhand /Anki smiley_small_hug.gif
KURT
Man kan så men det tar LÅNG tid innan man får ett blommande ex. Man kan också göra avläggare, det går betydligt fortare.

Digger
Det är jättelätt, man tar bara mogna frön från skidorna och slänger ut där man vill ha dom! Jag har planterat en hel slänt med gullregnsfrön och det har nu kommit upp massor av små träd! Dom växer fort om dom trivs men det tar ett par år innan dom blommar. I början verkar stammen vara lite vek så dom nästan ramlar omkull men efter ett par år så blir dom stadigare! Vet inte hur stor grobarheten är men jag slängde ut många frön. Tror det är den giftiga sorten jag har men den är väl å andra sidan snyggast?

Det är svårt att flytta gullregn har jag märkt för roten verkar gå hur djupt som helst. Det är en enda lång rot som växer rakt ner så plantera dom på rätt plats på en gång!
Anki.P
Tackar för tipsen, ska genast prova båda delarna : kompiskram.gif
Nattugglan
Jag hoppas ni vet hur giftigt alien.gif gullregn är speciellt för små barn. Bara en liten påminnelse eftersom jag själv blivit varnad många gånger.
Anki.P
CITAT (Nattugglan @ 07-07-2007, 00:35) *
Jag hoppas ni vet hur giftigt alien.gif gullregn är speciellt för små barn. Bara en liten påminnelse eftersom jag själv blivit varnad många gånger.

Ja det vet jag , men thanks.gif ändå för upplysningen. /mvh Anki
Christer i Falköping
Visst är den giftig, men den är inte mycket värre än annat i trädgården. Buxbom som alla vurmar för så mycket är minst lika giftig och om den skriks det inte speciellt mycket om. Dessutom smakar både fröerna och fröskidorna mycket illa, med dragning åt tvål, så det är inget någon sätter i sig i onödan direkt. Plus det faktum att man måste sätta i sig väldigt mycket för att det skall bli farligt. Ha ni guldregn om ni vill, utan att vara rädda för att någon skall bli förgiftad.
Christer.
Ophelia
Är man ändå rädd för att barnen ska knapra på fröbaljorna kan man ju plantera hybridgullregn (Laburnum watereri) som har ganska dålig frösättning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon