Jemahe-Zon5
05-07-2007, 20:21
"Det går ju bra" säger dom plantskolor som säljer tex Fryksås, men är det någon som provat och fått ett FRUKTBÄRANDE träd? Vill gärna plantera ett sötkörsbär (dom sura är ju så...ja, sura

), men jag vill ju ha ett träd som inte bara överlever här uppe utan som också mår bra och ger frukt. Är det någon "out there" som kan ge mig lite av er odlingserfarenhet vad gäller körsbär i zon 5, jag skulle bli så tacksam för det

?
Trädgårdsförvirrade hälsningar/ Jemahe
Jag köpte ett buskkörsbär hos Rydlinge i Skellehteå för ett par år sen. Den heter Prunus avium 'Lettisk Låg'. Den gav en hel del söta körsbär/bigarråer förra året och är nu full av kart så jag räknar med massor av söta bär även i år. Den sägs ska vara härdig till zon 5/6, den fryser inte alls på vintern här hos mig i Luleå, zon 6
Eva 33c
05-07-2007, 21:05
Fryksås har jag provat, och Gårdebro (Gårdebo?..) men båda dog. Det ena pga sorken så det har ju inget med zonen att göra. Fryksås levde vidare några säsonger, frukt fick jag aldrig och den la av efter några vintrar.
Det lustiga är att min man bodde som barn i ett hus här i stan med ett stort bigarrå-träd på tomten. Han plockade bären från fönstren på övervåningen. Detta ar på 60-talet, när huset såldes sågade den nya ägaren ner trädet...
Jag undrar så vad det var för sort, bigarråer ser jag aldrig här annars.
Bettys tips verkar intressant. Ska hålla utkik efter det.
Nu kan jag inte uttala mig om hur mitt dvärgkörsbär kommer att utveckla sig, men det sägs ska ge söta frukter även här.
Men i skellefteå ska det finnas en sort som är utvecklad där och ska ge söta bär. Och kompisen pratade om att det fanns i hennes barndomshem som ligger i zon 6-7 ungefär. I vilket fall så kommer det ju fruktträd hela tiden som bättre och bättre ska klara och ge goda frukter även uppe hos oss. Hoppas du hittar nåt.
Du bör nog välja ett surkörsbär! De är betydligt mycket mera härdiga och det finns mycket att välja blad. "Lettisk Låg" som nämnts ovan är ju ett exempel på att surkörsbär inte behöver smaka surt bara för att de tillhör den gruppen av körsbär!
Jan af Lisö
06-07-2007, 07:27
Kolla vad
Blomkvists har, de har sötkörsbär för kalla zoner. OBservera att det är finska zoner i hans lista, addera +2 så får man svenska ditå.
Eva 33c
06-07-2007, 09:26
CITAT (KURT @ 06-07-2007, 07:20)

Du bör nog välja ett surkörsbär! De är betydligt mycket mera härdiga och det finns mycket att välja blad. "Lettisk Låg" som nämnts ovan är ju ett exempel på att surkörsbär inte behöver smaka surt bara för att de tillhör den gruppen av körsbär!
Men nog tillhör även bigarråerna Prunus avium, så hur vet du att "Lettisk Låg" tillhör gruppen surkörsbär?
En liten koll i Svensk Kulturväxtdatabas säger att Prunus avium = sötkörsbär och Prunus cerasus = surkörsbär.
Åsa, mälardalen zon 2
06-07-2007, 09:35
Soerten Lettisk låg ÄR ett sötkörsbär och hör till arten Prunus avium enligt SKUD.
CITAT (KURT @ 06-07-2007, 07:20)

"Lettisk Låg" som nämnts ovan är ju ett exempel på att surkörsbär inte behöver smaka surt bara för att de tillhör den gruppen av körsbär!
Du är felinformerad Kurt. 'Lettisk Låg' tillhör gruppen
Prunus avium - alltså sötkörsbär
Ophelia
06-07-2007, 11:34
Jag hakar på Jan af Lisös tips och hänvisar till Wickmans i Finlad. Där kan du oxå få tips
http://www.tawi.fi/wiplant/index.html
wolkenkrabber
06-07-2007, 17:31
Vi satte ett fryksås förra juli i våran trädgård här i Östersund, det frös inte tillbaka någonting och har 9 körsbär som har börjat skifta till rött lite smått resten av karten föll av, antagligen pga torka och att det är ett ungt träd, trädet ser ut att må bra även fast det varit och fortfarande är väldrig torrt i marken, vi har en vattnat trädet i år även om vi nog borde ha gjort det... kanske tar ut vattenslangen i kväll
Jemahe-Zon5
06-07-2007, 19:45
Tack för tips! Visste inte att det fanns körsbär i buskform med. Ska kolla lite mer, men det verkar ju inte som en ouppnåelig dröm detta med körsbär i alla fall
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.