Jag har ett par gamla eldningstunnor liggande och häromdagen sa de till mig att de ville bli med rosor, gärna klätterrosor.
Ja, sa jag, om ni kan tänka er ett norr respektive västerläge?
Vad tror ni - skulle en ros klara att övervintra i en gammal rostig tunna och finns i så fall någon som klarar ett norrläge? Hur hög bör tunnan vara (omkretsen kan jag inte göra mycket åt) i så fall?
kerstin z5-6
05-07-2007, 20:49
Möjligt -beroende på zon -men jag skulle undvika att sätta rosor i norrläge
I väster då - kan oljefatet som sådant funka? Hur vet vilka som kan övervintra utomhus i "kruka"?
Vilken zon bor du? det är tveksamt med rosor i krukor utomhus under vintern.Om jorden i krukanfryser till en isklumo dör troligen rosen.Jag har en ros i kruka för första gångenmen den tänker jag tar in i garaget under vintern.
kerstin z5-6
05-07-2007, 21:34
Rosor i kruka -ovan jord , ute ,alltså går nog i z2-4 om det är en tålig ros dvs en ros för z5-6 minst .. men de blir aldrig som de skulle vara i jord ..
OM jag lyckas förflytta "krukan" hur skall jag då förvara den? Jag har källarlokal (stora fönster) som brukar vara 11-15 grader mitt i vintern,litet kallväxthus och oisolerat, mörkt uthus, (kan frysa). Duger något av detta? Och hur 17 flyttar man den blytunga krukan?
Zon 3.
Och hur års skall den ut/in? Avhärdning? Kanske överkurs för mig...andra växter passar nog bättre där krukodling är ett måste pga asfalt?
Tack för hjälpen i alla fall!
kanske att en ros skulle kunna klara en vinter ute i tunnan, om du klädde tunnan invändigt med en tjockare frigolit och valde en ros som klarar sig några zoner högre än den du själv bor i.
Blir det inte för liten plats för rötterna då???? Fast det kostar ju inte så mycket att försöka med EN ros... Om det lyckas kan jag ju skaffa fler om ett år. Jag skulle behöva många tunnväxter (måste ju inte vara bara rosor) för att försköna asfalten.
kerstin z5-6
07-07-2007, 10:44
Föreslår i så fall vanliga större krukor och övervintring" svalt där det kan frysa -"
se inlägg "nu blommar min veranda "alla de rosorna övervintrar inne i kruka
Välj några riktigt fina tehybrider som blommar hela sommaren , du göder dem maj till september
Rullplattor är bra att forsla dem ut o in med
Du kan sätta ut dina rosor i april maj -så länge jorden inte är stelfrusen måste den vara lite lagom fuktig under vinterförvaringen och dra av de flesta av bladen när du ställer in dem där
Till resten av asfalten -välj stora icke flyttbara krukor -som tunnorna och odla maffiga sommarblommor i dem ?
Får bli billiga krukor då. Sist jag hade urnor ute blev de stulna allihop! Därför föredrar jag nu gamla tunnor och konservburkar...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.