Vix
Hej!

Det finns en vit klätterros i min trädgård, som förra sommaren växte till sig riktigt mycket, så i våras var jag o klippte i den ganska hårt. Mest pga att den tog i taket... Har läst att man ska klippa/beskära när björkarna har musöron (vilket jag gjort de tidigare två åren jag bott här. Klippte dock inte så mkt de åren), men jag glömde bort det då, o när jag klippte i den så hade björkbladen öppnat upp sig ungefär till en tredjedel.

Problemet nu är att den till stora delar är kal, o verkar mer eller mindre ha dött/gått i dvala. Vad tror ni? Beror detta på att jag klippte den för sent, eller för att jag klippte i den för mkt? Eller beror det på ngt annat?

Skulle gärna vilja veta, så att jag inte gör om samma misstag. Om ni vill ha bilder för att kunna hjälpa mig, så kan jag ordna det.

Hoppas på er kunniga hjälp! thanks.gif

/Viktoria
Åsa, mälardalen zon 2
Nej du klippte inte för sent det där med att björken har musöron är mera ett riktmärke, på vissa håll växer ju björken snabbt och man kan ju inte ta ledigt från jobbet och dylikt den dagen bladen har den rätta storleken. Det brukar gå bra att även klippa när björken har slagit ut bladen helt.

Det jag gissar är problemet var den riktigt varma och torra våren, rosor vill ha massor av vatten på våren och även en normal vår kan man behöva vattna rosorna. Så länge det finns liv finns det dock hopp. Nästa vår vattnar och gödslar du rosen som vanligt. Nu ser du mera till så att växten har vatten ifall det blir torrt och varmt + rensar ogräs, sånt som är helt dött och torrt kan du klippa bort nu under sommaren.
kerstin z5-6
Eller den förfärliga hösten och vintern -jag har aldrig varit med om värre under mina odlarår .. många rosor är helt döda eller nerfrusna frostsprängda ,, thumbdown.gif
Vix
Tack för era svar! tummenupp.gif

Känns bättre att det inte var min klippning som gjort att den är så ful... Ska verkligen se till att den vattnas nästa vår. Rosgödsel fick den i år oxå, om än kanske lite sent... Ska även vara duktigare på att rensa bort ogräset runt den.

Tack än en gång!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon