Full version: Rosenkvitten
Prillan
Hejsan!
Jag undrar om någon vet om man kan använda "frukterna" på rosenkvittenbusken till något eller om det bara är till prydnad?
Har fått ett tiotal på min lilla buske så det vore kul att veta om det är till nytta.
Hoppas det är någon som kan hjälpa mig i min undran.
tacksam för svar.
MVH Prillan
Lena i Torslanda
Det enda jag vet är att man kan göra mermelad av dem som dessutom är väldigt god.
KURT
Förutom att göra "ren" gelé eller marmelad (mos) på dem så kan man även blanda dem med äpplen när man gör äppelmos. Rosenkvitten har en ganska kraftig smak, som gör att äppelmoset blir mycket smakrikare.
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns flera trådar i receptforumet med rosenkvittenrecept här är länk till en:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...hl=rosenkvitten
Ewa L
CITAT (KURT @ 06-07-2007, 08:38) *
Förutom att göra "ren" gelé eller marmelad (mos) på dem så kan man även blanda dem med äpplen när man gör äppelmos. Rosenkvitten har en ganska kraftig smak, som gör att äppelmoset blir mycket smakrikare.

Nej, jag tycker inte de har kraftig smak! Brukar däremot göra underbar gelé varje år. Men förra året gjorde jag mig till och gjorde också marmelad. Har för mig att det skulle vara 50% äpplen, hur som helst var det på tok för mycket i receptet. Det smakar bara äppelmarmelad!! -cry-.gif

Gelén som sagt blir underbar. Men med bara 10 frukter...
Prillan
Hejsan!
Tack för alla svar, ja 10 frukter är ju inte mycket men man måste ju börja någonstans. Förhoppningsvis blir busken större med åren. Var mest nyfiken på om de var ätliga.
Ska kolla på recept i alla fall, kanske någon granne kan bistå med fler frukter.
Hur vet man att de är färdiga att skörda?
Prillan
Åsa, mälardalen zon 2
Låt dem sitta kvar så länge som möjligt på hösten så de blir väl mogna, trillar de av eller det börjar bli risk för frost är det bara att skörda, de sorter jag odlar brukar få gula frukter men det finns ju sorter som är ganska gröna även som mogna.
Ewa L
Ja, det är ingen idé att vänta på att de skall bli mjuka eller så. laugh.gif De känns som stenhårda kart även när de är färdiga.

Glöm inte att njuta av den otroliga doften när du kokar dem. Tänk om det gick att spara den på flaska.

Så här såg de ut när de hamnade i min gryta:
Prillan
Kan nästan känna hur det doftar från grytan. Har du möjlighet att skriva receptet vore jag glad, då kan jag prova även om skörden är liten.
Daniel83
Man skall ju tydligen kunna göra likör också på rosenkvitten... vet någon hur? som med slånbär eller?
Ewa L
CITAT (Prillan @ 10-07-2007, 06:39) *
Kan nästan känna hur det doftar från grytan. Har du möjlighet att skriva receptet vore jag glad, då kan jag prova även om skörden är liten.

Nema problema:
Tvätta och klyv frukten, de större i flera klyftor.
Koka frukten mjuk i vatten, 4 dl / kg frukt, c:a 25 min.
Sila saften, men rör inte under tiden.
Väg den avrunna saften. Blanda den med lika mängd socker. Låt blandningen koka i en halv timme.
Tillsätt 1 tsk citronsyra / liter saft. Häll på geléglas. Förvara svalt.

Det kan du anpassa oavsett mängd frukt.

En lite kul grej hände när jag gjorde min gelé. En jobbarkompis ringde och frågade vad jag gjorde. Rosenkvittengelé hade hon förstås aldrig hört talas om. På kul tog jag med en liten burk till henne nästa dag.
Några veckor senare hade hon missat att köpa lingonsylt till köttbullarna och hennes barn ville då inte äta. Hon kom att tänka på burken hon fått av mig, men inte öppnat. Tog fram den, och si; det passade perfekt även till köttbullar!! Även till små barn. tummenupp.gif
Prillan
Va bra, ska pröva det där receptet. Tackar, tackar!
Prillan
Nu har jag skördat mina "rosenkvittenäpplen", och det blev ju ingen större skörd men receptet gick ju att anpassa. så jag gjorde gele och det blev ialla fall så vi fick smaka. Gott var det! Vill bara tala om att det blev bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon