Full version: Sandsallat
Prillan
Hejsan!
Har fått sandsallat lite här o var på tomten och förstått att den är svårbekämpad. Nu undrar jag om täckbark kan vara ett alternativ? Har någon provat detta?
Att lägga svart plast går inte då jag vill ha kvar mina "riktiga" plantor.
Hoppas på att få råd av er på detta forum. Har lärt mig massor sedan jag började läsa här.
Prillan
noora
Jag har inte erfarenhet av sandsallat, däremot av parksallat och andra liknande ogräs. Enbart täckbark hjälper inte, ogräset växer rakt igenom. Du kan prova lägga tidningar i tjocka lager (5 mm minst) över ogräset mellan dina "riktiga" plantor och täcka tidningarna med täckbark, men risken är att man då bara flyttar "problemet" närmare dom riktiga plantorna i och med att utlöparna fortsätter växa under jord tills de kommer upp i ljuset i hålet vid den "riktiga" plantan. Jag blev tvungen att överge ett jordgubbsland för att parksallaten envisades med att växa upp genom hålen i täckplasten vid jordgubbsplantorna och kväva jordgubbarna sad.gif
Prillan
Hej!
Tack för ditt svar, det verkar ju dumt att ta täckbark om det blir ännu sämre i slutänden. Det bästa är kanske att gräva upp rötterna om det går. Vet ej hur djupt de sitter.
Då vet man vad man har att göra ett tag framöver.
Tillbaks till ogräset alltså!
Prillan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon