Full version: Hjälp med marinad...
Chamomille
Ere nån som har recept på god marinad till lammracks? Är lite ovan vid lamm....
Daniel83
recept och recept.. Brukar ta honung, timjan och lite andra örter, lite krossad chili, vitlök, peppar, salt, soya och olja, allt efter behag angel_not.gif Det blir allt som oftast rätt lyckat:)
Chamomille
jaa, det får kanske bli det igen. Min goaste marinad gör jag av honung, balsamvinäger, soja, vitlök, timjan å kanske lite olja. Man kanske ska prova att ha i lite rosmarin också?
Sailor Pluto
Har läst nånstans att man kan ta sweet chili-sås att pensla med under grilltiden/stektiden. Det är väldigt gott till de flesta sorters kött, speciellt revbensspjäll. Annars har ni räknat upp det som jag tycker är allra godast, så jag ska inte tjöta mer om det smile.gif
Chamomille
Hihi, vi får väl blanda ihop en röra som vanligt med alla goa ingredienser. Sen ska det få ligga ett dygn.... Mums!!!
Mollis
CITAT (Chamomille @ 06-07-2007, 10:52) *
jaa, det får kanske bli det igen. Min goaste marinad gör jag av honung, balsamvinäger, soja, vitlök, timjan å kanske lite olja. Man kanske ska prova att ha i lite rosmarin också?

Appropå favoritmarinader så har jag också alltid med balsamvinäger, sen har vi experimenterat lite med kryddorna och hittat en jätteschysst blandning där det ingår: Stötta chilifrön, lite cayennepeppar, salt, lökpulver, basilika, oregano, en liten gnutta buljong-pulver, sen kan man beroende på kötttyp och egen smak tillsätta vitlök eller annan favoritkrydda.

Marinerade en fläskkarré i 2 dygn i kylen och grillade den sen runt om på kolgrillen och sen körde jag in den i ugnen i 150 grader och stekte tills köttet var 70 grader, jättegott! Och det som blir över är jättegott att strimla i en sallad, göra pytt på....

//Mollis
anne-li i olofstorp
När man anrättar lamm är det gott med en bit äpple
Antingen i marinaden eller om man gör gryta el dyl.
Mynta är också en höjdare.
Förutom allt ovan nämnt menar jag,,,, smile.gif
Chamomille
Det blev gott!!!
Vi hade i allt möjligt bl.a balsamvinäger, honung, vitlök och örter. Mums och så potatisgratäng...
Ätlig trädgård
Mina lammracks marinerar jag alltid så här:

Massa vitlök och rosmarin!
Olivolja, örtvitvinsättika, senap (Dijon), peppar, salt och några flarn torkad chili. Låt stå så länge som möjligt. Sist jag gjorde det låg köttet i marinaden i två dygn. Köttet grillades sedan och så mört kött har jag aldrig ätit.

Tips: Jag blandar alltid marinaden i en plastpåse (fryspåse, ta dubbla ifall den ena går sönder), sen lägger jag i köttet. Knyter åt ordentligt och på så sätt kan man ta ut påsen ur kylen lite då och då och massera in marinaden i köttet.

Mums!
Små ungsbakade potatisar (med skal) kryddade med havssalt och rosmarin är gott till!
Chamomille
Å.. Det lät också gott! Ska jag komma ihåg!

Camilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon