Full version: Herrgårdssill
Sailor Pluto
Jag har nämligen inte sett den sorten i affären i år, och jag saknar den verkligen. Nu kan jag ju inte äta en burk om dagen giggle.gif . Kommer inte riktigt ihåg vad den innehöll, men det var en vit "såsig" inläggning med hmm.. äpple och purjolök? Har ni nåt som är i närheten av detta i era receptgömmor så får ni gärna dela med er smile.gif
Chamomille
Jag gjorde en sill i midsomras som var fantastisk... Inte med äpple och purjo förvisso.
Jag köpte inläggningssill och la in i 123-lag i 2 dagar. Sen blandade jag creme fraishe, lite majonäs, rödlök, rom och dill (och kanske nån krydda, mins inte....). Efter det lade jag i den inlagda sillen (som jag hade låtit rinna av ordentligt) i röran över natten.... Guddomligt... Jag kan tänka mig att det skulle vara jättegott med även äpple i... (Jag tror att jag hade lite gräslök i också)

Camilla sillälskare
Sailor Pluto
Tack för tipset, det är alltid gott med lite nya grejer smile.gif . Ska pröva snart *slurp*.
Har letat ännu mer sedan jag skrev, fast inte har det blivit nåt napp...
TantGredelin
Recept från Göteborgsposten, ingen smalmat precis!
Varken äpple eller purjo, men stämmer med hur jag minns smakerna.

Herrgårdssill
4-6 personer

4-5 filéer färdiginlagd löksill
Till marinaden:
1 1/2 dl majonnäs
1 1/2 dl crème fraiche
1 vitlöksklyfta
1 röd lök
1 msk finhackad dill
1 msk finhackad gräslök
6 cl sherry

Skala och dela den röda löken på mitten. Lägg lökhalvor tillsammans med majonnäs, crème fraiche, vitlök, korianderpasta, dill och gräslök i matberedaren med kniven monterad. Kör allt till i det närmaste slät marinad. Smaka av med sherry.
Skär sillen i bitar och vänd ner dem i marinaden. Ställ kallt någon timme före servering.
Eva-Helene
TantGredelin, korianderpasta? Hur mycket?
TantGredelin
En matsked stod det i GP-receptet, men det har inget med det klassiska receptet att göra. Skulle bli nån asiatisk touch, stod det. Varför man ska blanda in det i sillen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon