Sailor Pluto
06-07-2007, 12:35
Jag har nämligen inte sett den sorten i affären i år, och jag saknar den verkligen. Nu kan jag ju inte äta en burk om dagen
. Kommer inte riktigt ihåg vad den innehöll, men det var en vit "såsig" inläggning med hmm.. äpple och purjolök? Har ni nåt som är i närheten av detta i era receptgömmor så får ni gärna dela med er
Chamomille
06-07-2007, 13:03
Jag gjorde en sill i midsomras som var fantastisk... Inte med äpple och purjo förvisso.
Jag köpte inläggningssill och la in i 123-lag i 2 dagar. Sen blandade jag creme fraishe, lite majonäs, rödlök, rom och dill (och kanske nån krydda, mins inte....). Efter det lade jag i den inlagda sillen (som jag hade låtit rinna av ordentligt) i röran över natten.... Guddomligt... Jag kan tänka mig att det skulle vara jättegott med även äpple i... (Jag tror att jag hade lite gräslök i också)
Camilla sillälskare
Sailor Pluto
10-07-2007, 18:41
Tack för tipset, det är alltid gott med lite nya grejer
. Ska pröva snart *slurp*.
Har letat ännu mer sedan jag skrev, fast inte har det blivit nåt napp...
TantGredelin
15-07-2007, 22:51
Recept från Göteborgsposten, ingen smalmat precis!
Varken äpple eller purjo, men stämmer med hur jag minns smakerna.
Herrgårdssill
4-6 personer
4-5 filéer färdiginlagd löksill
Till marinaden:
1 1/2 dl majonnäs
1 1/2 dl crème fraiche
1 vitlöksklyfta
1 röd lök
1 msk finhackad dill
1 msk finhackad gräslök
6 cl sherry
Skala och dela den röda löken på mitten. Lägg lökhalvor tillsammans med majonnäs, crème fraiche, vitlök, korianderpasta, dill och gräslök i matberedaren med kniven monterad. Kör allt till i det närmaste slät marinad. Smaka av med sherry.
Skär sillen i bitar och vänd ner dem i marinaden. Ställ kallt någon timme före servering.
Eva-Helene
22-07-2007, 10:26
TantGredelin, korianderpasta? Hur mycket?
TantGredelin
22-07-2007, 20:01
En matsked stod det i GP-receptet, men det har inget med det klassiska receptet att göra. Skulle bli nån asiatisk touch, stod det. Varför man ska blanda in det i sillen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.