Chamomille
06-07-2007, 14:01
Nu har jag lyckats att blanda ihop märgärt och sockerärt. Jag har satt dom i murarhinkar och efter att snigeldj...arna var där så ställde jag dom på verandan och har ingen susning om vilken som är vilken. Dom är ju identiska just nu... Hur se skillnad sen????
Eva 33c
06-07-2007, 14:15
Jag gissar att du än så länge inte har några ärtskidor på gång? För de brukar trots allt se lite olika ut, kanske inte alldeles på en gång men ganska snart. Rent generellt brukar sockerärtornas skidor vara "bredare och plattare" än märgärternas. Ofta blir de också lite "krokiga" eftersom de är framodlade för att man ska äta hela skidan, och då har man försökt få bort "tråden" som annars "håller formen" på skidan.
Förhoppningsvis ger det sig när du sett de växa. Kanske finns något annat knep också som jag inte känner till.
Chamomille
06-07-2007, 14:20
Jag är bara rädd att om sockerärten får "växa till sig" så ser den ut som märgärten eftersom dom också sväller... Jag har inte fått blommor ännu. Jag får fota senare och skicka in bilder.
Åsa, mälardalen zon 2
06-07-2007, 14:23
Man borde ju även kunna känna på smaken på skidorna om det är sockerärt eller märgärt, sockerärtorna borde ju vara sötare i smaken.
Eva 33c
06-07-2007, 14:29
CITAT (Chamomille @ 06-07-2007, 15:20)

Jag är bara rädd att om sockerärten får "växa till sig" så ser den ut som märgärten eftersom dom också sväller... Jag har inte fått blommor ännu. Jag får fota senare och skicka in bilder.
Om jag minns rätt så brukar sockerärten bli ganska ful när den sväller. Avsaknaden av de sega trådarna och membranen gör att den bli bubblig och sned. Ibland bleknar den också, ser ganska trist ut helt enkelt. Men märgärten är rak och bubblar sig inte, dessutom håller den sin mörgröna färg.
Chamomille
06-07-2007, 14:36
Ahaa.. Jag får vänta och se (och smaka). Jag har aldrig iofs odlat märgärt.
Lemonne
08-07-2007, 07:13
Jag kan gå ut och kolla i min trädgård och ta lite kort... bara det slutar regna...
Lemonne
08-07-2007, 07:58
Insåg att det förmodligen inte skulle sluta regna på ett tag, så jag tog paraplyet och trampade ut ändå. Sockerärtsbilderna blev inte så bra, men jag lägger in bilderna på märgärten. Det kanske hjälper lite i alla fall.
Så här upplever jag skillnaderna mellan märgärt och sockerärt: (mina ärtor växer inte i samma rabatt, så konstaterandet är med viss reservation)
*Märgärten är mer mörkgrön än sockerärten
*Märgärten är kraftigare
*Sockerärten har fler flikar på sina blad, medan märgärtens blad är mer hela och runda
[attachment=4894:Märgärt1.jpg][attachment=4893:Märgärta.jpg]
[attachment=4895:Märgärt2.jpg][attachment=4896:Märgärt4.jpg]
sockerärt:
[attachment=4898:sockerärt2.jpg]
Hoppas jag har hjälpt dig lite i alla fall!
Chamomille
08-07-2007, 09:33
Tack för hjälpen allihop!
Det ska nog lösa sig nu. Annars får jag väl återkomma igen...
Camilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.