Full version: orchideer
Tuva
wub.gif Är det någon som vet hur jag ska ta skott i från mina vackra rolleyes.gif Orchideer. Har flera och jag ällskar dom wub.gif

tack på Förhand
Ljusalfheim
det beror ju på vad det är för orkidéer...
jag antar att du menar Phalaenopsis, brudorkidén.
man kan inte 'ta' skott från Phal.. däremot kan småplantor (keiki) utvecklas på blomsterstänglarna. om bladrosetten förstörs så att plantan inte kan fortsätta att växa monopodialt med nya blad kan plantan utveckla fler bladrosetter vid sin sida. men det ska man nog inte experimentera med, man riskerar ju plantans liv..
//m
wub.gif
Towanda
På min Phalaenopisis har jag just detta, nya bladrosetter på de gamla blomstänglarna. Blommorna är för länge sedan bortvissnade men nu växer tre nya bladrosetter rakt ut från stänglarna. Vad kan jag göra med dessa, kan jag ta loss dem på något sätt och plantera dem? Det vore skojigt, jag experimenterar mycket med att se om jag kan få saker att växa. =)

Tack,
Towanda
Kana
Jag fick en keki på en av mina Phalenopsisar och när den verkade stor nog, dvs hade fått ett par små blad och lite rötter knipsade jag helt enkelt av blomstängeln precis under den och petade ner den i en egen kruka. Den har nu blommat två gånger även om den bara får en blomma varje gång wub.gif

K.
Towanda
Aha, ok! Mina har inte fått några rötter på sig än, får vänta ett tag till.
Tack för hjälpen. =)

Mvh,
Towanda
Tuva
wub.gif Häftigt. rolleyes.gif Då ska nog jag pröva det med min ena orchidee också.

tuva
Ljusalfheim
en keiki ska ha minst tre rötter som är minst tre cm långa innan den planteras i egen kruka. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon