Jag har sparat några potatisar av de jag skördat i år. Jag tänkte använda dem som sättpotatis nästa år. Hur förvaras de bäst? Jag har ingen källare.
Chamomille
06-07-2007, 14:16
Jaa, mormor och morfar hade ju potatisen i sin källare i en "lår" med jutesäck över och den höll sig välldigt länge. Där var det inte kallt. Bara mörkt och torrt.
Vi har föresten fått MASSOR av potatisplantor i landet från förra året (från potatisar som vi inte hann å ta upp) fast det kanske inte blir nåt.. ?? Blast i massor är det i alla fall. Kan det bli något av dom tro?? Kanske inte ett bra sätt att förvara potatisar på....
Åsa, mälardalen zon 2
06-07-2007, 14:17
De måste ligga kvar i marken så länge som möjligt frampå hösten för att få tjockt skal och sedan kanske man kan få dem att klara sig i kylskåpet, så har du plockat upp dem är det bara att äta upp dem, färskpotatis brukar inte gå att lagra någon längre tid de har för tunt skal.
Kylskåp kan bli för torrt - eller för kallt, för potatis, dessutom kan de ta skada av annan mat tydligen. Förra året sparade jag 'färskpotatis' ett par månader nergrävda i torvig jord i en pallkrage - där låg de och fick tjockare ska innan jag i september slängde in dem i jordkällare. Finfina sättpotatisar i vår. Men har de riktigt tunt skal går det nog ej.
Vet inte riktigt hur man ska förvara potatis utan jordkällare...kanske hade jag chansat att ha dem i en pallkrage under rejält med jord och gräsklipp. Funkar ju inte om tjälen blir svår, menmen.
Vi, zon 2.5 kanske, får i stort sett aldrig skörd efter potatisar som ligger kvar i åkern, de verkar stryka med under senhöst, vinter eller vår.
Chamomille
06-07-2007, 14:40
Va konstigt. Vi har fullt i hela landet med potatis från förra året. Vi bor i zon 3 inbillar jag mig, kanske 2 för att det är ett "gynnsamt" läge här. Men om det blir potatis vet man ju inte... Inget ännu i alla fall, bara massa blast.
Eva-Helene
07-07-2007, 14:05
Åsa har rätt.
Jag har inte heller någon källare, men har lyckats bevara sättpotatis genom att förvara dom i rätt så rikligt med jord i en 2-liters glassbytta längst ner i kylen (stor sådan). I min nuvarande lgh finns bara en liten kyl, men däremot ett skafferi med ventil och i vintras hade jag byttan där, funkade jättebra! Har man svalskåp är det ju det bästa.
CITAT (Chamomille @ 06-07-2007, 15:40)

Va konstigt. Vi har fullt i hela landet med potatis från förra året. Vi bor i zon 3 inbillar jag mig, kanske 2 för att det är ett "gynnsamt" läge här. Men om det blir potatis vet man ju inte... Inget ännu i alla fall, bara massa blast.
Vi bor i zon 1 och får alltid skörd av de kvarglömda potatisarna från förra året. Men det blir lite mindre skörd förstås!
Vi kanske har för dåliga åkrar...eller nåt...för i de två åkrar vi har så får vi i praktiken ALDRIG upp fjolårets potatis

Eller så harvar vi sönder dem.
Angående potatis i kylskåp, det där med jord låter smart, det kan säkert funka utmärkt

För övrigt verkar våra potatisar drunkna, håhåjaja. Såg ut att bli bästa potatisåret på länge, nu blir det väl halv katastrof, menmen, man får glädja sig åt att man inte är beroende av skörden för sin överlevnad.
Susanne i Linköping
08-07-2007, 19:41
Oavsett om jag förvarar sättpotatisen i kallskafferiet eller kylskåpet brukar den få långa groddar, uppåt 30 cm. Men jag sätter den ändå, och får potatis.
För att sätta långgroddspotatisarna gör jag fåror och lägger potäterna i med groddarna utmed fåran, och jag försöker få ändarna på groddarna precis i jordytan. Ser för eländigt ut först, men efter några dagar har groddarna fått finfina blad.
Och ogräspotatis får jag med. Potatisen är värre än jordärtskockorna på att komma upp året efter!
Jag brukar nypa av de ålar jag tycker är för långa, nemas problemas... Faktum är ju att de ibland ramlar av potatisen om jorden är för kall, men det kommer ju nya när det blir varmare. Och potatis, det blir det nog hur än du gör, därför är de himla kul att odla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.