Full version: Id-hjälp!
lottapotta
Kan någon identifiera dessa växter åt mig?
Den rosa blomman är nu ca 1,20 m hög, den gula "busken" är ca 60 cm hög. De båda rosa blommorna är från samma planta, trots de olika nyanserna.

[attachment=4817:Buske_me...blommor1.JPG]
[attachment=4818:Buske_me...blommor2.JPG]
[attachment=4819:Buske_me...blommor3.JPG]
[attachment=4821:Rosa_blomma2.JPG]
[attachment=4822:Rosa_blomma3.JPG]
Eva 33c
Mina förslag:
Busken är någon art av hypericum. Det finns både örtartade hypericum (som johannesört) och buskar.
Den rosa är Jättebalsamin
lottapotta
Tack snälla Eva! blomma.gif

Det verkar som om du slagit huvudet på spiken, och det på mindre än 30 minuter! Fantastiskt forum, det här!

Jag kollade upp hypericum på nätet och tror att min buske är en Hypericum x Moserianum. Tänk så bra! Nu behöver jag aldrig vara deprimerad igen... flirting.gif Ja, ni vet säkert att hypericum (johannesört) är bra mot nedstämdhet. Fast jag undrar om det hjälper med att titta och lukta på blommorna...

Den rosa är givetvis en Jättebalsamin! Jag tyckte den var så lik Flitig Lisa/Lycklig Lotta i bladen, men trodde inte de var släkt pga höjdskillnaden, men oj, vad jag bedrog mig... yes.gif

skogstroll
Jo Johannesört köpte jag en dyr planta i höstas, sen dog den i vinter till min stora förtvivlan... och vad får jag se nu, den växer vilt lite längre ner i trädgården giggle.gif
monki62
den rosa är som sagt balsamin och den sprätter iväg sina frön yaay.gif så snart så kommer du ha den överallt det har jag i min trädgård.
Anders zon 1
Jättebalsamin är en vacker men tyvärr mycket invasiv växt som lätt tar sig ut i naturen och förvildas. I flera länder i Europa anses den vara ett allvarligt hot och man lägger årligen stora resurser på att bekämpa den. Även i Sverige sprider den sig ohämmat och i fuktiga miljöer som till exempel bäckraviner och sumpskogar kan den bli heltäckande och fullständigt tränga ut andra växter. På en del platser är den en riktig pest som riskerar att bli ett allvarligt hot mot flera inhemska växtarter, åtminstone lokalt. Man bör inte odla jättebalsamin men har man den ändå på tomten så är det mycket viktigt att se till att den inte sprider sig ut i naturen. Info finns bland annat här (jättebalsamin kan man läsa om på sid 10): http://www.cbm.slu.se/publ/biodiverse/03_1.pdf. Om jättebalsamin i Finland (på svenska): http://www.ymparisto.fi/default.asp?conten...5271&lan=sv
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon