Har ännu en fundering över vad jag har planterat i rabatten. Odlaren visste inte vad det var, men jag var bara tvungen att ha den. Den har inte slagit ut än men knoppen ser ut som en liten knapp.
variegerad.jpg
Ophelia
06-07-2007, 17:01
Jätteläckert!
Gissar såhär ut i det blå på en temynta (Monarda dityma). Skulle vara kul att se knoppen och när den blommar
Hmm, googlar på "temynta" men kan inte hitta något som liknar. Jag kan lägga ut ny bild när den blommar...
Vilken snygging! Är det en "sommarblomma" eller en perenn?
Eva 33c
06-07-2007, 18:14
Den var fint tecknad, jag är egentligen lite sparsam med variegerade växter som lätt ser sjuka ut (i mina ögon alltså) men denna var ju läcker.
Om det är en variegerad temynta (monarda didyma) så borde bladen lukta mintaktigt. Till formen håller jag med om att de är lika, men om blomman blir en "knapp" stämmer det inte. Bild på blomman alltså, glöm inte visa oss den!
zaaritha
06-07-2007, 18:17
Mycket intressant!
Väntar m spänning på artnamn!
Så här ser blomman ut. Jag tror att den är utslagen nu... Det blir nog inget mer än så här- ganska oansenlig alltså. Vet någon vad den heter???
variegerad2
oakpine
12-07-2007, 21:46
Det ser ut att vara dagöga, Heliopsis helianthoides, kanske sorten Loraine Sunshine. Den har verkligen vackra blad! Så småningom borde den blomma med gula, prästkrageliknande blommor.
JA! Det måste det ju vara!!! Tack för svar.
Eva 33c
13-07-2007, 08:44
Vad roligt att få veta vad det var för växt! Fast den var tjusigast utan blommor, fast det är ju min högst personliga åsikt.
Jo, jag håller med. Det var ju bladverket jag föll för.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.