Full version: ID-hjälp
Immix
Har ännu en fundering över vad jag har planterat i rabatten. Odlaren visste inte vad det var, men jag var bara tvungen att ha den. Den har inte slagit ut än men knoppen ser ut som en liten knapp.

variegerad.jpg
Ophelia
Jätteläckert! tummenupp.gif

Gissar såhär ut i det blå på en temynta (Monarda dityma). Skulle vara kul att se knoppen och när den blommar biggrin.gif
Immix
Hmm, googlar på "temynta" men kan inte hitta något som liknar. Jag kan lägga ut ny bild när den blommar...
mojan
Vilken snygging! Är det en "sommarblomma" eller en perenn?
Eva 33c
Den var fint tecknad, jag är egentligen lite sparsam med variegerade växter som lätt ser sjuka ut (i mina ögon alltså) men denna var ju läcker.
Om det är en variegerad temynta (monarda didyma) så borde bladen lukta mintaktigt. Till formen håller jag med om att de är lika, men om blomman blir en "knapp" stämmer det inte. Bild på blomman alltså, glöm inte visa oss den! smile.gif
zaaritha
Mycket intressant!
Väntar m spänning på artnamn!
Immix
Så här ser blomman ut. Jag tror att den är utslagen nu... Det blir nog inget mer än så här- ganska oansenlig alltså. Vet någon vad den heter???

variegerad2

oakpine
Det ser ut att vara dagöga, Heliopsis helianthoides, kanske sorten Loraine Sunshine. Den har verkligen vackra blad! Så småningom borde den blomma med gula, prästkrageliknande blommor.
Immix
JA! Det måste det ju vara!!! Tack för svar.
Eva 33c
Vad roligt att få veta vad det var för växt! Fast den var tjusigast utan blommor, fast det är ju min högst personliga åsikt.
Immix
Jo, jag håller med. Det var ju bladverket jag föll för. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon