Full version: Någon som vet
Åbytorp
Hej på er allihop. Har varit medlem ett tag nu och lärt mej massor av att läsa, men nu behöver jag er hjälp.
Denna blomma köpte min sambo i våras. På handelsträdgården visste de inte vad den hette. Det enda de sa
var att det skulle vara Australiens eller Nya Zeelands nationalblomma. Låter konstigt tycker jag. dunno.gif

[attachment=4839:Blomma.JPG]

Han fick köpa den jättebilligt för det var den sista de hade kvar och den hade blommat över men nu blommar
den igen. laugh.gif

Hälsningar Anita i Åbytorp
kerstin z5-6
Kanske någon typ av sidenört asclepiadea?
oakpine
Jag tror att det kan vara en växt som hör till släktet Metrosideros. Den vanligaste är Metrosideros excelsa, kallas maorimyrten på svenska. Andra namn är New Zealand christmans tree och Pohutukawa. Tyvärr vet jag inte något om skötseln av den, men någon annan har kanske tips?
Åsa, mälardalen zon 2
Japp jag tycker också det ser ut som en Metrosideros, brukar säljas som krukväxt eller patioväxt den är inte härdig i sverige. Skulle tippa att den behöver ljus och sval vinterförvaring.
Ophelia
Häftiga blommor. Ja det är definitivt inte Australiens nationalblomma för det är mimosan!
Åbytorp
Tack så jättemycket för svaren. Visst är det en Metrosideros. Kul att veta. thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon