Full version: Skogsolvon
Eva-Helene
Min mor har ett gammalt (minst 90 år) skogsolvon. Nu håller det på att dö ut -cry-.gif Har ngn tips om hur jag får ett skott från den? help.gif
Huggorm
Finns det inga småplantor runt om? Det gör det runt min buske. Dessutom finns det massor med småplantor under en ek ett femtiotal meter bort, förmodligen har fåglarna som äter bären en favoritgren som de sitter på rakt ovanför där. Med lite tur finns det något liknande i närheten av din buske
Tosan
CITAT (Huggorm @ 07-07-2007, 09:44) *
Finns det inga småplantor runt om? Det gör det runt min buske. Dessutom finns det massor med småplantor under en ek ett femtiotal meter bort, förmodligen har fåglarna som äter bären en favoritgren som de sitter på rakt ovanför där. Med lite tur finns det något liknande i närheten av din buske

Hmm, kanske man kan dra upp plantor av bären?
Jag testade ta skott, men det verkar funka dåligt...
Eva-Helene
CITAT (Huggorm @ 07-07-2007, 09:44) *
Finns det inga småplantor runt om? Det gör det runt min buske.

Jo, men jag har ett par släktingar som går loss med lien ibland. Tyvärr bryr dom sig inte om att spara småskott (-vi kan ju inte låta allting växa igen, låter det om jag säger nå´t) mad.gif sad.gif Kanske jag ska sätta elstängsel runt g.gif
Tosan
Jag googlade och hittade det här:

Vedartade sticklingar (=vintersticklingar) tas när växterna är i vila och det inte finns några blad kvar. Ta årsskott från trädens eller buskarnas mittparti. Sticklingarna bör vara 15–25 cm långa. Den mjuka toppen skärs bort. Större delen av sticklingen skall vara under jord, endast 2–3 knoppar skall vara över jordytan. Den här typen av förökning fungerar för t.ex. fikon, kornell, try, kaprifol och olvon.

Men jag skulle vilja veta vad jag gör med den sen. Ska jag ta in den i värmen, eller ska jag låta den stå ute tills sommarvärmen gör sitt?
Gossen Ruda
Låt den vara ute och stoppa ner den till våren. Ett annat sätt är att göra en vläggare. Böj ner en gren till jorden så brukar den få rötter på något eller några år. Sen kan man kapa förbindelsen med huvudstammen.
Tosan
CITAT (Gossen Ruda @ 08-07-2007, 22:56) *
Låt den vara ute och stoppa ner den till våren. Ett annat sätt är att göra en vläggare. Böj ner en gren till jorden så brukar den få rötter på något eller några år. Sen kan man kapa förbindelsen med huvudstammen.

Jag hade tänkt sno av grannen, och tyvärr är han alldeles för ivrig med gräsklipparen, annars skulle det ha kommit ett och annat rotskott förmodligen...

Men kan jag med andra ord ta en vedartad kvist med några knoppar på och bara låta ligga i tex växthuset till våren?
Eva-Helene
CITAT (Tosan @ 08-07-2007, 23:01) *
Jag hade tänkt sno av grannen, och tyvärr är han alldeles för ivrig med gräsklipparen, annars skulle det ha kommit ett och annat rotskott förmodligen...

Står olvonet nära tomtgränsen? I så fall: Elstängsel! giggle.gif

Tosan
Nja den står ett par meter in på deras tomt tyvärr... hade önskat att den stått på gränsen så hade jag kunnat gräva ner en kvist...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon